راه و روش خوب زیستن، ۵

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

راه و روش خوب زیستن، ۵؛

بهداشت در زندگی؛

یکی دیگر از اولویت های خوب زیستن، علاوه بر تغذیه خوب و ورزش، توجه به بهداشت و نظافت جسم و محیط هست.

بهداشت و تمیز نگاه داشتن جسم؛

شست و شوی بدن وتمیز نگاه داشتن پوست بدن برای سلامتی از اهمیت زیادی بر خوردار است، پوست بدن بایستی تمیز و عاری از سلول های دفع شده از بدن باشد، تا بتواند در گرفتن اکسیژن از هوا، و همینطور تبادل حرارت بدن و دفع عرق بدن آزاد و راحت باشد.

اکسیژن و هوا در تأمین سلامتی:

باید توجه کرد که بدن بیشترین نیاز را به اکسیژن و هوا دارد، بطوریکه با چند ثانیه نرسیدن هوا و اکسیژن بدن می میرد، و این هوا و اکسیژن از دو طریق تأمین می گردد؛

۱ – ازطریق تنفس هوا بوسیله دماغ و دهانف از طریق نای به ریه ها وارد می شود، و در ریه ها وارد خون شده و توسط خون به تمام نقاط بدن انتقال پیدا می کند.

۲ – از طریق منافذ پوست؛ هوا و اکسیژن از طریق منفذ های پوست وارد بدن می شود. به همین دلیل تمیز نگاه داشتن پوست بدن ضروری هست. بیشترین خاصیت اکسیژن و هوا برای خود پوست هست، اکسیژن پوست را شاداب و سالم نگاه می دارد و مزایای زیادی برای پوست دارد ، علاوه بر پوست هوا و اکسیژن از طریق پوست نیز جذب بدن شده و قسمتی از نیاز های بدن به اکسیژن را تأمین می نماید. علاوه بر تمیز نگاه داشتن پوست، آنرا در معرض هوا قرار دادن هم برای سلامتی آن خیلی مؤثر می باشد.

بهداشت دهان و دندان:

تمیز نگاه داشتن دهان و دندان ها هم در سلامتی خیلی موثر هست، از آنجائیکه تغذیه صحیح با جویدن کامل غذا تأمین می شود، لذا در حفظ سلامتی دندان ها بایستی خیلی جدی بود، در این زمینه شستشوی مرتب دندان ها بخصوص پس از صرف غذا خیلی ضروری هست، عملاً با شستن دندان ها دهان هم شسته می شود، ولی تمیز کردن حلق و گلو مستلزم قرقره کردن آب در گلو می باشد ، که این عمل هم بایستی مرتب صورت بگیرد.

بهداشت دماغ ( بینی )؛

از آنجاییکه هوا منبع اصلی زندگی هست، و آن بایستی از طریق بینی در یافت شود، برای آنکه بینی با حالتی که دارد تمام باکتری های مضر را از ورود به بدن تسویه و پاکسازی مینماید، و بهمین دلیل از تنفس بوسیله دهان شدیداً بایستی خودداری کرد، در نتیجه بینی باید همیشه تمیز و کاملاً باز باشد، به همین دلیل بایستی مرتب از طریق کشیدن آب به بینی و شستشوی آن آنها را تمیز و باز نگاه داشت. شستشوی دائمی و تمیز نگاه داشتن بینی باعث می شود که سینوس ها هم از سلامتی لازم بر خوردار شوند.

بهداشت دست و ناخن ها؛

تمیز و مرتب نگاه داشتن ناخن ها و لای آنها هم از اهمیت زیادی بر خوردار است، چون انواع و اقسام باکتری ها در لای آنها جمع شده و بدون اراده ما وارد بدن شده و تولید درد سر می نمایند، البته کوتاه نگاه داشتن آنها کمک زیادی در یهداشت آنها مینماید. دست ها هم که دایم در معرض تماس با اشیا و اجسام و انسان ها می باشد، نیاز مبرم به شستشو و تمیز نگاه داشتن دارند.

بهداشت محیط؛

بهداشت محیط هم خیلی مهم هست، و بدلیل وسیع و گسترده بودن آن در جایگاه خودش مطالعه خواهیم کرد.

خوب زیستن؛ در سلامتی، مریض نشدن و درد نکشیدن است، نه در ثروت زیاد. بزرگترین ثروت، سالم بودن جسم و روح است. ( ادامه دارد )

راه و روش خوب زیستن، 4.
راه و روش خوب زیستن،6؛
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *