سخنی چند درباره طرّاحی ساختمان

خوشبختانه در مورد طرّاحی درکشور، ما طرّاحان ومعماران خوب وعالی داشته وداریم که باعث افتخارمان می باشند وکارهای عالی وبه یاد ماندنی هم ازخود باقی گذاشته اند ویا درحال طرّاحی هستند . ولی امروزه در ساخت و ساز های معمولی مواردیکه حائز اهمیّت می باشند کمتر درنظر گرفته می شود از قبیل :

توجّه به نور ونورپردازی: همه می دانیم که نور در زندگی انسان چه ارزشی داشته وچه رل مهمّی را بازی می کند بخصوص نور خورشید یا انعکاسی از نور خورشید .

از آنجائیکه امروزه سازندگان ساختمان ها اکثراً به استفاده از سطح اهمیّت بیشتری قائل هستند واستفاده ازسطح بیشتر مورد توجه قرار می گیرد در نتیجه ترجیح می دهند که سطح مورد استفاده بیشتری داشته باشند تا فضای نور گیر . در صورتیکه نور برای سلامتی انسان وپاکی محیط اثر بیشتری دارد. به خصوص در سرویس های بهداشتی از قبیل حمّام وتوالت و دستشوئی که در این مکان ها تاریکی مطلق باعث رشد بیشتر میکرب ها وباکتری های مضرّ می باشد ونور در راه پلّه ها هم از اهمیّت زیادی برخور دار است که متأسفّانه امروزه کمتر مورد توجّه قرار می گیرد .

در این اواخر از چندین ساختمان نو ساز ویا در حال ساخت بازدیدی داشتم که اکثر آنها دارای سرویس های بهداشتی وراه پلّه تاریکی داشتند وسرویس ها به معنای واقعی تاریکخانه بودند وفقط متّکی به نور چراغ برق بودند وحتّی بعضی هایشان هواکش طبیعی هم نداشتند وفقط به نصب هواکش برقی قناعت کرده بودند. آیا بهتر نیست که دراین مورد باز بینی وتوجّه بیشتری مبذول شود .

فضای سبز ودرختکاری در پروژه ها ی عمرانی
سخنی چند درباره طراحی ساختمان: مواجهه با امواج
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *