راه و روش خوب زیستن، ۱؛

بانام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

راه و روش خوب زیستن، مقدّمه؛

داشتن یک زندگی خوب همیشه یکی از اهداف زندگی من بوده و هست.

زندگی خوب؛

زندگی خوب خودش مقوله ایست مفّصل، زندگی خوب از دید افراد مختلف متفاوت می باشد، هر کسی نوعی از زندگی را می پسندد، ولی در مجموع یک سری مطالبی هست، که به نوعی مشترک می باشد و آنها بایستی شناخته شده و مدّ نظر قرار گیرند، از قبیل شناخت خود از نظر جسمی ، روحی و روانی و خیلی شناخت های دیگر، و مدّت ها است که این موارد، دغدغه فکری من بوده است که در این زمینه تفکّر ، مطالعه و بررسی می نمایم.

در گذشته یکی از خواسته های قلبی من این بود؛ که کلیه تجربیات و آموخته های خودم را در مورد مهندسی عمران در اختیار همگان قرار دهم و همیشه از اینکه این همه تجربیّات خودم را به زیر خاک ببرم ناراحت بودم، خوشبختانه به توفیق خداوند و به یاری فرزندانم آن ها را در همین وب سایت در اختیار همگان قرار دادم، و از این نظر تا حدودی خیالم راحت شد، پس از آن به فکر نوع زندگی خود و زندگی مردمان جامعه ام افتادم.

همیشه مطرح و انتقاد می کردم که پدر و مادر های ما راه و روش خوب زندگی کردن را بلد نبودند و به ما هم یاد ندادند، در نتیجه ما هم به فرزندان خود یاد ندادیم، تا اینکه در این اواخر به این فکر افتادم که اگر نوع زندگی گذشتگان مورد قبول ما نبوده است، پس چه نوع زندگی قابل قبول می باشد، بیاییم آن نوع زندگی را تعریف کرده و تدوین و ترویج نماییم.

وقتی در این زمینه فکر کردم دنیای وسیعی از انواع زندگی ها در مقابل من قرار گرفت، که دیدم تدوین و بیان آنها به این سادگی ها هم نیست، گو اینکه در طول تاریخ خیلی ها به این فکر افتاده و کار های بزرگی هم انجام داده اند، هم نوشته اند، و هم در این زمینه فیلم ها ساخته اند، سریال ها تنظیم کرده اند. حتی این اواخر چند مورد در برخی کانالهای ماهواره ای توجهم را جلب کردد، از قبیل خانواده والتون ها، آسمان هفتم و غیره که بیشتر جامعه آمریکا مخاطب آنها بوده است، ولی خیلی از موارد مطروحه جامع تر بوده و برای همگان قابل درک است، ( در آینده بر داشت های خودم از سریال خانواده والتون ها را در مقاله ای جداگانه مطرح خواهم کرد. این سریال در باره راه و روش زندگی خانوادگی و اجتماعی و غیره خیلی کار کرده و خیلی حرف ها برای گفتن داشته و به مدّت ده سال ساخت و پخش آن در آمریکا به طول انجامیده است).

باید توجه کرد که بایستی این موارد با فرهنگ جامعه هم تطابق داشته باشد.

مراحل مختلف زندگی خوب؛ کنکاشی در راه و روش زندگی خوب؛ ( فرهنگ سازی )؛

۱ – راه و روش زندگی فردی؛ خود شناسی از لحاظ جسمی، روحی و روانی ، آموزش در سنین مختلف، شناخت خواسته ها و نیاز های سنین مختلف، از سن نوزادی تا بالا ترین سنین.

۲ – راه و روش زندگی خانوادگی؛ برخورد افراد خانواده با یکدیگر، بر خورد پدر مادر ها با بچه ها، احترام در خانواده و غیره.

۳ – راه و روش زندگی اجتماعی، برخورد و رفتار با فامیل، برخورد و رفتار با همسایگان و بر خورد با افراد جامعه.

۴ _ راه روش تعلیم و تربیت؛ تعلیم و تربیت از چه سنینی و به چه نحو باید باشد.

۵ – راه و روش سالم سازی جامعه و فرهنگ سازی.

۶ – نوع تعلیم و تربیت موجود وگذشته در اقوام ایرانی.

۷ – مقالات آموزنده از هر دری و خاطرات.

موارد مطرح شده بالا به اضافه خیلی موارد دیگر هست که به تدریج در باره آنها بحث نموده و مطرح خواهد شد انشاءالله.

راه و روش خوب زیستن، 2؛
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “راه و روش خوب زیستن، ۱؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *