مرمّت و بازسازی بناهای آسیب دیده بخش چهارم

در سه بخش گذشته به علائم آسیب دیدگی و بازسازی بعضی از آنها پرداختیم و بازسازی دیوارها را مطرح شد. از آن جایی که انواع آسیب دیدگی زیاد بوده و در جاهای مختلف بنا میتواند باشد. مثل آسیب دیدگی های سقف لذا مختصری هم در این باره بررسی میکنیم:

آسیب دیدگی های سقف به هر ترتیبی که باشد ازقبیل شکستگی یک تیر باشد و یا چند تیر،  و یا از ریزش یا تخریب تکیه گاه تیر ها اتفّاق افتاده باشد، اوّل باید زیر سقف داربست زده و سقف را روی داربست (سازه نگهبان)  قرار داد و بعد از بالای سقف یعنی پشت سقف (در ساختمان های یک طبقه از پشت بام و در ساختمان های چند طبقه از کف طبقه بالایی آن) شروع به تخریب کرده و قسمت شکستگی سقف را کاملاً برداشته و تیر های آسیب دیده را تعویض کرده و مجدّداً روی آن سقف را بازسازی نمود. در صورتی هم که تکیه گاه تیر ها آسیب دیده باشد ولی تیر ها سالم بوده باشند اوّل نزدیک تکیه گاه زیر سقف را داربست زده و سقف را روی داربست قرار داده و بعد آسیب دیدگی تکیه گاه ها را باز سازی کرده و سقف را روی تکیه گاه قرار میدهیم. در این مورد باید خیلی دقّت کرد که سقف کاملاً روی تکیه گاه قرار بگیرد و هیچ گونه فاصله ای بین سقف و تکیه گاه باقی نماند .

محاسبه هزینه مرمّت و باز سازی :

باتوجّه به اینکه اصولاً هزینه مرمّت و باز سازی چندان قابل پیش بینی نیست. به دلیل اینکه  خیلی از خرابی ها خودشان را نشان نمی دهند و وقتی شروع به مرمّت شد آن وقت وسعت خرابی مشخص میگردد. به همین دلیل نمی توان به طور دقیق هزینه مرمّت را پیش بینی کرد، فقط میشود حدود هزینه را تخمین زد، لذا کار مرمّت و بازسازی را معمولاً به صورت کنتراتی انجام نمی دهند. و بهترین حالت انجام کار به صورت دستمزدی می باشد.  دستمزد سرپرست اجرا هم یا به شکل حقوق و یا به صورت درصدی از هزینه ها پرداخت شود بهتر است . در پروژه های معمولی با نرخ فهرست بها هم اگر چنین مواردی پیش بیاید بایستی هزینه های انجام شده را صورتجلسه نموده  و در صورت وضعیّت منظور کرد. به دلیل اینکه هزینه این تیپ کارها با نرخ فهرست بها هماهنگی چندانی ندارد. به طور مثال یک بنّای آجرکار که میتواند دریک روز چندین متر مکعب آجرکاری انجام دهد ممکن است برای مرمّت و بازسازی یک دیوار در یک روز نتواند نیم متر مکعب هم آجرکاری انجام دهد.

مرمّت و باز سازی بنا های آسیب دیده بخش سوّم
رزومه؛ ضرورت آن و طرز تهیّه آن
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *