حراست-حفاظت و امنیت و اطلاعات پروژه

موضوع حراست پروژه فوق العاده حسّاس و مهم و وظائف آن خیلی زیاد می باشد و قسمت عمده شادابی پروژه به این مسأله بستگی دارد.

از جمله وظایفی که حراست و امنیت به عهده دارد جلوگیری از شیوع دزدی و دروغ در پروژه می باشد.

به طوریکه میدانیم این دو کلمه یعنی دزدی و دروغ بزرگترین آفت یک جامعه بوده و به قول معروف ریشه آن جامعه را می سوازند و این مسئله در محیط پروژه نیز صدق می کند. در درجه اول مدیر پروژه بایستی به این مطلب توجه بیشتری داشته و از مسئولین حفاظت و حراست و اطلاعات به خواهد که در این زمینه خیلی دقت به عمل آورده و افرادی را که دروغ می گویند و یا خدای نکرده دزدی می کنند شناسایی کرده و معرفی نمایند و مدیریت پروژه هم این مسئله را ساده نگرفته و با آن برخورد خیلی شدیدی بکنند.

اگر به این مسئله توجه نکنند به تدریج اعتماد در بین کارگاه از بین می رود و همه نسبت به همدیگر بدبین می شوند و در نتیجه با همدیگر همکاری نمی کنند و ضرر این وضعیت کلاً به پروژه بر می گردد.

از وظائف حراست حفظ امنیت پروژه هاست در زمینه های مختلف و از آن جمله مقابله با دزدی که با انتخاب نگهبان های مورد اعتماد از پروژه محافظت نمایند به خصوص در شب ها و نگهبانان شب را تحت کنترل داشته باشند که سهل انگاری نکنند به خصوص در محیط تجهیز کارگاه و انبار.

محیط انبار و خود انبار همیشه بایستی تحت کنترل باشد و افرادی که به این محیط ها رفت و آمد می کنند کاملا شناخته شده باشند، چون اکثرا صدماتی که به پروژه وارد می شود از ناحیه انبار و انبار مصالح اتفاق می افتد. مثلا اتفاق افتاده که در اغلب پروژه ها کابل های انبار شده آتش گرفته و کلا سوخته است. و اکثرا هم دلیل این آتش سوزی مشخص نمی شود.

به طورکلی نگهبانی از پروژه در قسمت های مختلف از قبیل انبار- ماشین آلات و دستگاه های بتن ساز و آسفالت ( بچینگ و کارخانه آسفالت ) و غیره که هم خود دستگاه ها احتیاج به محافظت دارند و هم تولیدات آنها. کنترل ماشین های حمل مصالح که آیا همه مصالح حمل شده به محل مصرف پروژه حمل می شوند یا خدای نکرده از جاهای دیگری سر در می آورند و اصولاً تحت نظر داشتن و کنترل این موارد بایستی جزو وظایف حفاظت کارگاه باشد. طبیعی است که مدیریت پروژه نیز بایستی به این مطالب توجه خاصی داشته باشد.

فرهنگ سازی در مدیریت
تقسیم صحیح کار ها و شرح وظایف
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *