مدیریت از دیدگاه شخصی؛ بخش ۴ مدیریّت بدن خود قسمت اوّل

مدیریّت بدن خود

همانطوریکه مطرح شد مدیریّت مطلبی است که همه بدون استثناء با آن سرو کار دارند و هر کسی با روش خود مدیریّت می نماید، ولی در عین حال آموزش و یاد آوری و داشتن دقّت در مدیریّت ضروری می باشد، از جمله خصوصیّات یک مدیر آن است که بایستی هوشیار بوده و به اتفّاقات و هشدارها و تذکّرات توجّه کامل داشته باشد.

در مدیریّت بدن خود نیز بایستی باهوشیاری کامل، به بدن خود اهمیّت داده و به اخطار ها و خواسته های آن با دقّت کامل توجّه کرده و عمل نمائیم.

بدن ما اخطارهای متفاوتی صادر می کند؛

بعضی اخطارها خیلی قاطع و محکم می باشد مانند اخطار گرسنگی، اخطار تشنگی شدید، اخطار توسّط دردهای شدید، و اخطار برای دفع مدفوع و یا ادرار به صورت خیلی شدید.

بعضی اخطارها معمولی می باشد از قبیل اخطار نیازمندی های بدن از قبیل نیاز به خوردن بعضی مواد غذائی مانند غذای شیرین و یا ترش، یا کمی شور و یا کمی تلخ. و بعضی دردها  و یا خارش ها.

بعضی اخطار ها خیلی ضعیف و زود گذر می باشد مانند  دردهای خفیف مقطعی در نقاط مختلف بدن و یا حسّ هائیکه سریع برطرف می گردند.

اگر بخواهیم سالم زندگی کنیم و سالم مانده و همیشه سرحال بوده باشیم بایستی دائماً به بدن خود توجّه بکنیم و همه خواسته های آنرا به جا بیاوریم، و در انجام آنها تعلّل به خرج ندهیم.

شادی و لذّت بردن طبیعی از زندگی در سالم بودن کامل بدن می باشد.

وقتی بدن خود را خوب مدیریّت نکرده و به بدن خود اهمیّت نمی دهیم و خواسته های آنرا نادیده می گیریم بدن ضعیف و رنجور و دردمند می شود، آنوقت به دارو، سیگار، الکل و مواد مخدر پناه می بریم، و دلمان خوش است که با خوردن یک داروی مسکن درد را خفه کردیم، و یا با خوردن چند جرعه مشروب الکلی چند لحظه ای شادی و خوشحالی مصنوعی برای خود فراهم آورده ایم، در صورتیکه می دانیم که این شادی و خوشحالی مصنوعی بوده و موقّتی میباشد. همینطور بعضی وقت ها با مصرف  مواد مخدّر از دردها فرار کرده و به بی قیدی رو می آوریم. در صورتیکه اگر بدن کاملاً سالمی داشته باشیم همیشه شاد، خوشحال و خوشبین بوده و خوب زندگی خواهیم کرد.

حال بیائیم اخطارها و نیازهای بدن را بررسی نمائیم و ببینبم توجّه و یا عدم توجّه به آنها چه نتایجی به بار می آورد؛

در درجه اوّل نیاز بدن به آب می باشد و اخطار آن با تشنگی:

همانطوریکه می دانیم حجم قابل توجّهی از بدن مارا آب تشکیل میدهد و مصرف آب بدن هم زیاد می باشد، در نتیجه تأمین به موقع آب بدن جزو ضروریّاتی می باشد که بایستی به این مطلب توجّه زیادی بشود، به طوریکه هیچ وقت احساس تشنگی دست ندهد. در حقیقت احساس تشنگی اعلان نهایت کمبود آب بدن را می رساند.

وقتی آب به اندازه نیاز بدن، به آن نمی رسدچه علائم  و حالت هایی پیش می آید؟

۱ – احساس بی حوصلگی و بی حالی.

۲ – احساس نیاز به خوردن تنقلّات؛ به طوریکه دلمان می خواهد همه چیز بخوریم ولی دقیقاً نمی فهمیم چه چیز می خواهیم.

۳ – احساس بی قراری.

۴ – احساس عصبانیت.

۵ – بعد خشک شدن دهان و زبان و احساس تشنگی شدید.

۶ – در نهایت فجایع حاصل از بی آبی بدن نمایان می گردد.

اتفاقاتی که در نتیجه نرسیدن آب به اندازه کافی در بدن ایجاد می گردد:

الف – دستگاه گوارش یعنی معده و روده که برای آبیاری مداوم پرز های آنها که حکم گیاه را داشته و به آب زیاد نیاز دارند، بی یآب مانده و پژمرده می شوند، و در نتیجه از انجام وظایف خود که هضم و جذب غذا می باشند عاجز می مانند، و  نمی توانند مواد لازم از قبیل آب و غذا را به خون برسانند، و باعث ضعف عمومی  بدن  می شوند.

ب -در زمان خوردن غذا آنزیمهای متعدّدی که برای کشتن باکتریهای مضّر و هضم و جذب غذا به معده ترشّح می شوند، پس از خروج غذا از معده، قسمتی از آنها در معده باقی می مانند، که اگر در آن زمان آب لازم به معده نرسد با غلضت اسیدی خود به پرز های معده آسیب می رسانند، که در بعضی موارد  باعث از بین رفتن آنها شده و اختلالاتی در معده و روده ایجاد می کنند، که بعضی وقتها منجر به زخم معده و روده می گردد.

ج – نرسیدن آب به بدن باعث یبوست می گردد؛ وقتی آب به بدن نرسد بدن آب مورد نیاز خود را از مواد زاید موجود در روده کسب نموده و باعث خشک شدن مواد زاید روده ها شده و یبوست ایجاد می گردد.

د – در نتیجه نرسیدن آب به بدن؛ آب به اندازه کافی به خون نرسیده و باعث غلظت خون گردیده و احتمال گرفتگی موی رگ ها در نتیجه غلظت بالای خون شده، و احتمالاً باعث سکته می گردد.

ه – نرسیدن آب کافی به بدن باعث تحلیل ماهیچه ها می گردد.

و – کمبود آب در بدن اثرات منفی در بینائی ایجاد می نماید.

ز – همینطور نرسیدن آب به بدن  در دراز مدّت باعث ایجاد خشگی و بی حالتی در پوست بدن می گردد.

ح – و خیلی ناراحتی های دیگر که حاصل کم آبی بدن می باشد.

با توجّه به موارد فوق متوجّه می شویم که با سهل انگاری در رسانیدن آب به بدن خود مرتکب چه اشتباه بزرگی می شویم، که تداوم آن باعث ضعف ها و مریضی های زیادی می گردد، و در دراز مدّت به حالت فاجعه در می آید.

باید توجّه داشت که آب بدن تنها از طریق خوردن آب تأمین نمی گردد بلکه خیلی از مواّد غذایی که میل میگردد، حاوی مقدار زیادی آب می باشد، که در تأمین آب مورد نیاز بدن مؤثّر می باشند. منتهی بایستی با حواس جمع آب مورد نیاز بدن را به هر نحوی که شده تأمین نمود. (ادامه دارد)

مدیریّت از دیدگاه شخصی، ( بخش 3 )
مدیریّت از دیدگاه شخصی؛ بخش 5 مدیریّت بدن خود قسمت دوّم
Facebooktwitterlinkedinmail

  2 comments for “مدیریت از دیدگاه شخصی؛ بخش ۴ مدیریّت بدن خود قسمت اوّل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *