مدیریت از دیدگاه شخصی. بخش اول

مدیریّت، علمی است فوق العاده وسیع و گسترده و علمی که و رود در آن نیاز به اطلّاع و آگاهی و دانش و تجربه زیاد را می طلبد. ولی در عین حال با توجّه به اینکه همه به نوعی با آن سر و کار دارند لذا می شود نظرات خود را به صورت خلاصه مطرح کرد و در این برنامه هم فقط نظرات شخصی مطرح می گردد، و هیچگونه دلیل قاطعی بر قطعی بودن مسائل مطرح شده وجود ندارد.

در زمینه مدیریت، کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده و نوشته می شود، و دوره های تحصیلی زیادی هم در این مورد وجود دارد بخصوص امروزه که روشهای علمی و تخصصی مدیریت، از قبیل برنامه های گسترده و متعدّد کامپیوتری، برای برنامه ریزی و کنترل پروژه، تشخیص بحران ها  و ریسک ها و برخورد با آنها، و احتمالاً حلّ و فصل آنها  به صورت گسترده، تهیّه گردیده و مطرح می باشد. و همه اینهادر کلاس ها و دانشگاه ها تدریس می گردد، و در این زمینه به خیلی ها هم مدرک کارشناسی ارشد و دکترا  داده می شود ولی تا آنجا که احساس می شود در رابطه با اصل مدیریت و خصوصیّات مدیریّت خوب و کار آمد چندان توجّهی نمی شود.  و موارد مطرح شده در جامعه کنونی ما هم فقط مطرح و بیان و تدریس می شود، ولی متأسفانه در عمل به آن ها خیلی توجّه نمی شود.

امروزه در انتخاب یک مدیر، درباره شخصیّت، خصوصیّات اخلاقی، آگاهی ها، خلاقیّت ها و قدرت مدیریّت آن چه قدر توجّه می شود؟

مدیریت؛ یعنی اداره کردن، رهبری و هدایت در مسیر صحیح.

مدیریت در همه امور و در همه جا اعمال می شود، منتها نوع مدیریّت و خصوصیّات آن قابل توجه می باشد. آیا امروزه در باره شخصیّت و خصوصیّت یک مدیر مطالعه می گردد. و آیا در باره شناخت انواع مدیریّت هابحث میگردد.؟  به طور مثال  مدیریت های مختلف به شرح زیر مطرح می باشد.؟

انواع مدیریّت ها از دید شخصی:

  1. مدیریت شخص خود مانند؛ مدیریت ذهن خود، مدیریت احساسات خود، مدیریت بیان خود، مدیریت زمان و تقسیم بندی آن برای خود، مدیریت تغذیه خود، مدیریت بهداشتی خود، مدیریت افکار و عقاید خود و سایر مدیریت های شخصی.
  2. مدیریت یک خانواده از نظر؛ فرهنگی، رفتاری و اخلاقی، مالی، تعلیم و تربیت ، برنامه‌ریزی و سایر مسائل مربوط به خانواده.
  3. مدیریت آموزشی: مدیریت یک کلاس درس، یک مدرسه، یک دبستان و دبیرستان و دانشگده و دانشگاه، و یا یک آموزشگاه خصوصی.
  4. مدیریت حرفه‌ای و شغلی؛ مدیریت؛ یک مغازه، یک فروشگاه کوچک و یا بزرگ، یک کارخانه و یا مجتمعی از کارخانجات، باشگاه ورزشی، یک هتل، یک رستوران، یک بیمارستان و سایر موارد مشابه.
  5. مدیریت صنعتی؛ مدیریت؛ برنامه ریزی، طراحی، ساخت، کنترل کیفیت و عرضه و سود و زیان و غیره.
  6. مدیریت بازرگانی؛ شناخت بازار، شناخت مواد و اجناس، شناخت منابع، تهیه و خرید، بازاریابی و فروش، واردات و صادرات و غیره.
  7. مدیریت کشوری؛ مدیریت داخلی، خارجی در سطح وسیع و گسترده خودش.
  8. مدیریت شهری از قبیل مدیریت؛ نظم و انضباط و نظافت شهری و مدیریت کلیه امور مربوط به شهر و شهرداری
  9. مدیریت پروژه های اجرایی مانند؛ پروژه های عمرانی از قبیل ساختن؛ راه، راه‌آهن، فرودگاه، ساحل سازی، ساخت اسکله، تسطیح اراضی و آبیاری، ساختمان سازی در سطح گسترده و متنوع خود، شهرسازی و غیره.
  10. مدیریّت کشاورزی درسطح گسترده خود.
  11. مدیریّت پرورش دام و دامداری.
  12. مدیریبت آرتش و قسمت های وابسته آن.
  13. مدیریّت اداری.
  14. سایر مدیریت های دیگر که وجود دارد.

انواع مدیریت هایی که اعمال می شود:

در مدیریت هر یک از موارد فوق مدیریت های مختلفی اعمال می شود که می توان به حالت های زیر ملاحظه کرد.

  1. مدیریت خود محوری و یا مدیریت به حالت دیوان‌سالاری؛ که طبیعتاً این نوع مدیریت  به صورت دیکتاتوری اداره می شود. در این نوع مدیریت تمام امور زیر نظر شخص مدیر اجرا می شود، و نیروهای اجرایی فقط عمل کننده هستند و در حقیقت هیچگونه آزادی تصمیم‌گیری ندارند مگر با تأیید و تصویب خود مدیر.در این نوع مدیریت ها زیر مجموعه مدیریت در مورد خیلی از مسائل ناآگاه هستند، و فقط خود مدیر می داند که چه کار می‌کند.
  2. مدیریت تیمی؛ مدیریتی است که با هم آهنگی و هم فکری دیگران مدیریت می شود و زیرمجموعه مدیریت به همه موارد آگاهی داشته و تصمیم گیری ها به صورت مشورتی انجام می شود. این نوع مدیریت بیشتر به حالت دموکراتیک می باشد.
  3. مدیریت به روش مدیر یک دقیقه ای (نوشته اسپنسر جانسون) که در این نوع مدیریت؛ کار ها کلآ تقسیم می شود و مسئولان زیر مجموعه با اختیارات داده شده خود تصمیم میگیرند و اگر به ابهام و یا مشکلی برخورد کردند که خود به تنهائی در حل و فصل آن احساس ضعف کردند ، در آن صورت به مدیر مراجعه می کنند، در این روش به تنبیه و تشویق های یک دقیقه ای هم خیلی توجه می شود.
  4. مدیریت مذهبی؛ در این نوع مدیریت هم اغلب تصمیم گیری ها با مدیر می باشد، این نوع مدیریت ظاهری رئوف و مهربان و خیرخواه داشته ولی باطنی خشن و بی رحم دارد.
  5. مدیریت تیمی و خودمحوری؛ در این نوع مدیریت در عین حال که کارها به صورت تیمی اجرا می شود ولی در عمل نیات و خواسته های مدیر اعمال می شود.
  6. مدیریت ضعیف با زیرمجموعه ضعیف تر از خود مدیر؛ در این نوع مدیریت وقتی مدیر ضعیف باشد، خواه ناخواه مسئولان زیر مجموعه خود را ضعیف تر از خود انتخاب می کند، و در ضمن به صورت طبیعی کاملاً دیکتاتور مأبانه عمل می کند، تا کسی به ضعف ایشان آگاه نشود.
  7. مدیریت پویا و قدرتمند با زیرمجموعه قوی و حتی قویتر از خود مدیر. در این نوع مدیریت، مدیر، زیر مجموعه خود را از افراد با سواد و قدرت بالا انتخاب می کند و از معلومات بالا و قدرت مدیران زیر مجموعه خود ابائی ندارد، بلکه از وجود آنها نهایت استفاده را می برد. و همیشه در بالا بردن معلومات خود و زیرمجموعه خود تلاش می نماید
  8. مدیریت علمی و عقلائی؛ این نوع مدیریت امروزه مطرح بوده و به صورت خیلی گسترده نظریاتی ارائه می شود.
    علاوه بر مدیریت های فوق مدیریت هایی هم وجود دارد، که می توان آنها را جزو خصوصیات مدیریت به حساب آورد، مانند؛
  9. مدیریت صادقانه.
  10. مدیریت مزورانه.
  11. مدیریت دلال مأبانه. که در این نوع مدیریت فقط بدست آوردن پول مطرح می باشد. به هر صورتی که باشد.
  12. مدیریت چریکی و ضربتی.
  13. مدیریت انعطافی و تلفیقی.  (ادامه دارد)

در بخش بعدی در رابطه با خصوصیات یک مدیر خوب و انتخاب آن بحث خواهیم داشت.

وظایف دستگاه نظارت
مدیریت از دیدگاه شخصی، ( بخش دوم )
Facebooktwitterlinkedinmail

  4 comments for “مدیریت از دیدگاه شخصی. بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *