مدیریت پروژه: شرح وظایف معاونت پشتیبانی ۱

وظایف معاونت پشتیبانی : عبارت از تأمین نیازمندی های پروژه از قبیل نیروهای انسانی، مکانیکی، مصالح مصرفی، موادّ غذائی، وسایل و لوازم مورد نیاز پروژه بر اساس لیست نیازها که توسط معاونت ها و رئیس کارگاه تهیه شده، می باشد. بستن قراردادهای ضروری برای خرید های عمده و معمول، و ترتیب دادن روالی جهت حمل و نقل آنها و تحویل به انبار، رسیدگی به وضع ماشین آلات و رفع نیازهای آنها، برنامه ریزی برای تغذیه پرسنل و تهیّه موادّ و ضروریّات آنها، برنامه ریزی و پذیرائی ازمیهمانان پروژه، بررسی و آگاهی از وضع قیمت ها و آگاهی از وضع اقتصادی جامعه،نیز از جمله وظایف معاونت پشتیبانی می باشد.

معاونت پشتیبانی که بازوی تدارکاتی و تأمین نیازمندی های پروژه است بایستی با توجّه به برنامه زمانبندی پروژه برای تدارک و بستن قرارداد و خرید به موقع آنها به نحوی برنامه ریزی نماید که کارگاه به هیچوجه درمورد نیازمندی های خود به مشکل برنخورد و همه چیز به موقع تهیّه گردد . درنتیجه لازم است که به تمام نیازمندیهای پروژه آگاهی کامل داشته و با همکاری سایر معاونت ها لیست نیازمندی ها را به موقع فراهم نموده و طبق یک برنامه منظّم آتها را تأمین نماید.

تدارکات :

تأمین نیروهای انسانی ازقبیل استاد کارها، کارگران فنّی، کارگران ساده، رانندگان، مکانیک ها و پیمانکاران دست دوّم بادریافت لیست نیازها از رئیس کارگاه و دعوت ازآنها و معرفّی به امور اداری .

دریافت نیازهای مصرفی پروژه از معاونت ها و تأمین آنها از قبیل :

  • آهن آلات مانند: میل گرد، تیرآهن، نبشی، سپری، ورق آهن، سیم آرماتور بندی و سایر پروفیل های موردنیاز .

مصالح ساختمانی مانند سیمان، شن و ماسه، گچ، کاشی سرامیک، موزائیک، سنگ لاشه، سنگ قلوه، سنگ های تزئینی نما، شیشه، تخته زیرپائی، الوار و سایرمصالح ساختمانی .

  • لوازم بهداشتی ازقبیل: کاسه توالت، دستشوئی، سینک آشپزخانه، شیر آلات، لوله های مختلف برای لوله کشی آب، فاضلاب و غیره .
  • لوازم برقی مانند: سیم های مختلف، کابل، کلید و پریز، جعبه تقسیم های مورد نیاز، لوله های برق وسایر لوازم مورد نیاز برقی .

درپروژه های ساختمانی برنامه ریزی برای تهیّه در و پنجره های چوبی و فلزّی و چهارچوب درها و یراق آلات مربوطه ( قفل ، لولا، دستگیره ) .

در صورتیکه برنامه ریزی در پروژه به نحوی باشد که در و پنجره در خود کارگاه ساخته شود در ابن صورت آماده و فراهم نمودن وسائل ساخت کارگاه و لوازم مورد نیاز ساخت آنها .

درمورد موزائیک فرش کف و بلوک سیمانی و تیرچه بلوک هم که در پروژه های بزرگ مصلحت و صرفه درساختن آن ها درکارگاه می باشد لذا دراین صورت نیز بایستی امکانات آن توسّط معاونت پشتیبانی فراهم گردد .

خرید ماشین آلات مورد نیاز و احتیاجات ماشین آلات از قبیل روغن موتور، واسکازین، فیلترهوا، فیلتر روغن، لاستیک، لنت و سایر نیاز مندیهای ماشین آلات و تحویل آنها به انبار.

تغذیه کارکنان

باتوجّه به اینکه تغذیه وتأمین غذای کارکنان اهمیّت خیلی زیادی داشته و با پیشرفت منطقی پروژه رابطه مخفی ولی تنگاتنگی دارد، لذا باید در تأمین و تهیّه و سرو آن نهایت دقّت را به کار برد. زیرا اگر تغذیه کامل نباشد کمبودهائی در بدن ایجاد میشود که بطور طبیعی باعث سستی می گردد. از طرف دیگر از نظر روانی، در نتیجه ی تغذیه غلط، دلسردی و عدم علاقه به کار ایجاد می شود که ناخودخواسته و ناخود آگاه می باشد .باید توجّه داشت که کارکنان دسترسی به بازار و خرید و رفع نیازهای غذائی خود را ندارند .

به طور مثال جوانی از آشنایان را می شناسم که درتشکیلاتی کار می کند و صرفاً به خاطر اینکه در آنجا ناهار خوبی سرو می کنند با علاقه خیلی زیادی به آنجا میرود و خیلی از کمبود ها را نادیده می گیرد و به این موضوع هم اعتراف دارد، البتّه ناگفته نماند که این جوان در زندگی خانوادگی از نظر تغذیه کمبودی ندارد.
درپروژه های عمرانی برون شهری که اصولاً اکثریّت کارکنان دور از خانواده زندگی می کنند و طبیعتاً کمبود های زیادی دارند لذا حدّاقل بایستی خواست های بدن این افراد به طور کامل تأمین گردد، اعمّ ازموادّ پروتئینی و ویتامین ها وسایر موادّ مورد نیاز بدن.

تهیّه مواد مورد نیاز صبحانه -به عنوان یکی از اصلی ترین وعده های غذایی- ازقبیل نان، پنیر، کره، مربّا، عسل، آب میوه یا خود میوه، چای، قند وشکر.

درصورتیکه برنامه تهیّه غذا برای ناهار و شام در کارگاه تنظیم شده باشد تهیّه مواد آنها ازقبیل روغن، برنج، حبوبات، گوشت قرمز (گوسفند وگوساله )، گوشت سفید ( مرغ وماهی )، میوه، سبزی خوردن، سبزی های خورشتی و آشی وسایر غذاهای پروتئینی و ویتامین دار به طوریکه کلیّه نیازهای بدن تأمین گردد.

درصورتیکه قرار باشد که غذای ناهار و شام از بیرون تهیّه شود دراین صورت شناسائی تهیّه کنندگان غذای خانگی و بستن قرارداد با آنها و دادن برنامه غذائی کامل به آنها بطوریکه نوع غذاها متنوّع بوده و از یکنواخت بودن غذا پرهیز شود. کنترل دائم آنها از نظر بهداشتی واستفاده از موادّ خوب و دقّت عمل آنها و غیره. دراین حالت نبایستی سالاد و میوه و سبزی خوردن فراموش شود.

تهیّه و تأمین دستگاه ها و وسایل انبار کردن و نگه داری و پخت و آماده سازی غذاها جزو وظایف تدارکات می باشد که طبق تعریف آن موارد توسّط مدیریّت پروژه بایستی به موقع تأمین گردد. ( دنباله مقاله در ” شرح وظایف معاونت پشتیبانی ۲ “)

مدیریّت پروژه:شرح وظایف معاونت اداری مالی - بخش چهارم
معاونت پشتیبانی : شرح وظایف معاونت پشتیبانی 2
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *