آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۱۵۵، سازمان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن، ۵:

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

به دنبال گام ۱۵۴ در رابطه با نوع خاکبرداری به ترتیب زیر اجرا می کنیم؛

۷ – با توجّه به نوع زمین از دستگاه مناسب آن زمین استفاده می کنیم، در مکان هایی ممکن است فقط با بیل مکانیکی بتوان خاکبرداری کرد، و در بعضی موارد لودر بهترین گزینه است ، درقسمت هایی هم بولدوزر مورد نیاز خواهد بود. باید توجه کرد که زمین های خیلی سخت را نباید دست کاری کرد، چون این زمین ها کمتر تولید گرد و خاک می کنند، به هر صورت هر کاری بایستی با مطالعه و حساب شده عمل شود، و بطور جدّی از دیمی و بدون مطالعه کار کردن بایستی اجتناب ورزید.

۸ – در زمان خاکبرداری اگر به مناطق سخت صخره ای و یا سنگی و خیلی سفت برخورد کردیم، آن مناطق را خاکبرداری می کنیم، ولی گمانه هایی برای شناسایی زیر آنها می زنیم، به علّت اینکه ممکن است زیر آنها منابع آبی و یا کانی وجود داشته باشد، تا به این ترتیب شناسایی شود.

استفاده از زمین های بایر حوضچه دریاچه؛

پس از خاکبرداری و تسطیح محل حوضچه دریاچه حتی المقدور تا پر شدن احتمالی دریاچه از زمین های موجود بصورت موقتی استفاده میکنیم. موارد مورد استفاده می تواند به شکل های زیر باشد؛

به صورت کاشت برنج و گندم (از نوع شوره زاری)، کاشت سایر گیاهان شوره زاری، ایجاد پارک تفریحی و گردشگری، زمین های بازی و ورزشی ازقبیل میدان فوتبال و والیبال و غیره. این زمین ها هم بایستی به نوعی تحکیم شوند، به هر صورت تا آنجا که ممکن است از این زمین ها به نحو احسن استفاده شود. در عین حال از ایجاد استخرهای طبیعی و حوضچه های لجنی نباید غافل بود. بخصوص در کمپ های تجهیز کارگاه پیمانکاران.

بهره برداری و استفاده از خاک های دریاچه؛

همانطور که در مقاله قبلی بند ۱ مطرح شد، در مورد خاکهای برداشته شده بایستی در باره آنها مطالعات کامل انجام بگیرد، و ارزش خاکها از نظر وجود املاح خاص در آنها از نقطه نظر املاح درمانی و یا املاح صنعتی اطمینان حاصل گردد. و از نقطه نظر ارزیابی آنها نیز دقیقاً مطالعه گردد. و مشخّص گردد که باز یافت آنها چه مقدار مقرون به صرفه می باشد. و بعداً در مورد استفاه از آنها تصمیم گیری شود. در صورت مقرون به صرفه بودن آنها، در مورد انبار کردن و نگهداری آنها از طریق راههای مختلف اقدام گردد، از قبیل دپو کردن آنها در یک جای مخصوص و پوشانیدن روی آنها به روشهای مختلف.

ممکن است به نظر برسد که این کارها هزینه دارد و مقرون به صرفه نمی باشد، ولی برای جلوگیری از فاجعه وحشتناک خشک شدن دریاچه بایستی این هزینه ها انجام گیرد، منتها به قول یکی از دوستان من که همیشه تکیه کلامش این است ؛ که از امکان تبدیل مشکلات به شکلات نباید غافل بود. ( کلمه مشکلات با حذف حرف میم تبدیل به شکلات می گردد. و خیلی از مشکلات با پیدا کردن میم مشکلاتش و حذف آن تبدیل به شکلات می گردد. ( ادامه دارد )

آموزش گام به گام متره بر آورد،گام 154، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن،4.
آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 156، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن،6؛
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *