آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۱۵۶، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن،۶؛

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن؛

متره بر آورد هزینه ها؛

به طوریکه می دانیم هر کاری که انجام می شود هزینه ای در بر دارد که بایستی بر آورد شده و در نظر گرفته شود.

که کل بحث ما در این بخش از سایت، مربوط به همین موضوع هست، که بصورت متره بر آورد مطرح شده است، و قاعدتاً به آن آشنایی کامل داریم، و بر اساس آموخته هایمان عمل میکنیم، در عین حال برای یاد آوری، مواردیکه بایستی دیده شود به شرح زیر مطرح می گردد؛

بر آورد هزینه های مطالعات، طرّاحی، نقشه برداری، نقشه کشی و تهیه نقشه های مربوطه، هزینه اجرا و مدیریت. که همه آنها بر اساس لایحه ها و فهرست بها های موجود بر آورد می شود، و کارهای عملیاتی و عمرانی طبق روال معمول متره شده، حجم عملیات و هزینه آنها بر آورد می گردد. با توجّه به اینکه متره بر آورد عملیات بطور مفصل در مقالات و گامهای گذشته مطرح گردیده است لذا نیازی به شرح بیشتر آنها به نظر نمیرسد.

احیا و بهره برداری دریاچه؛

با لایروبی و خاکبرداری سطحی حوضچه تعیین شده برای دریاچه، مطالب زیادی هست، که بایستی به آنها توجّه کرد؛

بطور کلّی اگر ما بخواهیم طبیعت را در اطراف خودمان به همان نحو که هست داشته باشیم، بایستی به آن توجّه داشته و به آن رسیدگی کنیم، و با استفاده و بهره برداری از آن طبیعت، آنرا زنده نگه داریم. بطور مثال اگر ما به یک درخت و یا گل توجّه نکنیم و مرتب به آن آب ندهیم و هرس نکنیم و رسیدگی ننماییم، آن درخت و یا آن گل به تدریج افسرده شده و از بین می رود، سایر منابع طبیعی هم به همین حالت می باشند. دریاچه ای مثل دریاچه ارومیّه که منبع سرشاری از نعمت های خداوندی را در بر داشته است، از قبیل آب درمانگر، املاح غنی، نمای با عظمت و منظره طبیعی زیبا و آب و هوای مناسب، تقریباً به حال خود رها شده بوده و احتمالاً مدت زیادی توجه کافی به آن نمی شد، در نتیجه علاوه بر مسائل جوّی و سایر مطالب این موضوع هم مزید بر علّت بوده وباعث خشک شدن دریاچه گردیده است ( نا گفته نماند که در این موارد ما براحتی دیگرانی پیدا می کنیم و مسئولیّت را به گردن آنها می اندازیم و با قول زدن خودمان، خود را رها می کنیم، غافل از اینکه همه مان در این زمینه مسئول هستیم و بایستی آن کاری که از دستمان بر می آید انجام دهیم).

چه باید می کردیم و چه بایدبکنیم؛

در گذشته می توانستیم در اطراف دریاچه شهرهایی ایجاد کرده و از امکانات دریاچه بهره برداری بکنیم، بخصوص از امکانات درمانی و گردشگری آن در سطح گسترده و نه مقطعی، در نتیجه حجم آب آن نیز برایمان اهمیّت پیدا می کرد و از همان ابتدا که احساس می کردیم آب آن کم می شود در پی درمان آن می شدیم، حالا هم بایستی به داد دریاچه برسیم، و با اجرای کارهای عمرانی و شهر سازی در اطراف و خارج از محدوده حوضچه دریاچه، دریاچه را تقویت نماییم، و علاوه بر آن در محدوده حوضچه نیز علاوه بر لایروبی و خاکبرداری مطرح شده با فاصله ای از آبهای موجود با فعالیّت های عمرانی موقّت از قبیل کشاورزی مناطق شوره زاری، ( کاشت برنج و گندم شوره زاری، کاشت علف هایی که در زمین های شور رشد می کنند، ) و ایجاد کمپ های گردشگری موقّت با گذاشتن کانکس ها و ساختمانهای پیش ساخته موقت که قابل جمع کردن باشند، و تفرّج گاه های موقت، شامل استراحت گاه، سالن پذیرایی، استخر شنای طبیعی، حوضچه های لجن درمانی و سایر تفریحات سالم امکانات توجّه به دریاچه را فراهم نمود. البته این کارها می تواند توأم با عملیّات خاکبرداری، درکنار تجهیز کارگاه های پیمانکاران عملی شود. با ایجاد این گردشگاه های موقّت می توانیم با تبلیغات گسترده نظر مردم را نسبت به این منطقه جلب نماییم.

بر قراری ارتباط عاطفی با دریاچه؛ در مقاله بعدی.

آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 155، سازمان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن، 5:
آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 157، سامان دهی در یاچه و زمین های اطراف آن،7؛
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *