آموزش گام به گام متره بر آورد،گام ۱۵۴، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن،۴٫

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک =زندگی نیک.

شناسایی دریاچه و زمین هی اطراف آن و سامان دهی؛

همانطور که در مقاله قبل در مورد شناسایی دریاچه و زمین های اطراف آن مطالبی مطرح شد، پس از مطالعات همه جانبه از نقطه نظر زمین شناسی ، هواشناسی منطقه و غیره، کارهایی که برای سامان دهی بایستی صورت گیرد به ترتیب زیر مطرح می گردد؛

۱ – سامان دهی نمک زار ها و خاکهای دریاچه در اولویّت قرار گیرد، در درجه اوّل ارزش نمک و خاکهای موجود ارز یابی شود، بعد تصمیم گرفته شود که با خاکها و نمک های موجود چه باید کرد؟ آیا بایستی آن ها را انبار کرده و مورد استفاده و بهره برداری قرار داد و یا اینکه آنهارا دور ریخت، آنچه که مسلّم است، به نظر می رسد که بایستی مقدار زیادی از آنها جمع آوری شده و خاک مرغوب بجای آنها ریخته شود. در صورت ارزشمند بودن خاک ها، آنها دریک جای خاصّی انبار شود.

۲ – در مرحله بعدی برای ذخیره آب دریاچه حوضچه ای با مساحت مورد نیاز در نظر گرفته شود، مساحتی که در صورت پر آب شدن دریاچه گنجایش آنرا داشته باشد، ( پر آب شدن دریاچه بوسیله رساندن آب رودخانه ها به دریاچه و یا بارشهای فراوان احتمالی و سایر احتمالات و امکانات دیگر ).

۳ – خاکبرداری کف حوضچه منتخب تا ارتفاع نیم تا یک متری سطح آب موجود، خاکبرداری شود، و خاکبرداری بایستی با شیب ملایم به طرف مرکز دریاچه باشد، خاک های برداشته شده به خارج از حوضچه منتقل گردد.

۴ – این خاکها می تواند به مرز حوضچه تعیین شده حمل گردیده و به صورت تپّه مانند در آنجا ریخته شده و تسطیح و کوبیده شود، به طوریکه سدی در اطراف دریاچه ایجاد گردد، وبالای این سد محوطه همواری ایجاد گردیده و در آن تأسیساتی بر پا شود، از قبیل ایجاد راه و پارک و گردشگاه و غیره. و شیب های طرفین خاکریزی هم با ترفند های مختلف پوشیده شود. ازقبیل چمن و یا چمن مصنوعی، یا آجر و یا آسفالت و سنگفرش با سنگ قلوه و غیره. در صورتیکه چنین تصمیمی اتخّاذ شود در آنصورت بایستی طرح کاملی برای این حالت طراحی شود که در آن طرح پل ها و آبرو های لازم به طرف دریاچه در نظر گرفته شود، و همچنین پلّه ها و سایر موارد مورد لزوم در طرح دیده شود، لازم است که تمام این موارد بایستی قبلاً بطور دقیق مطالعه و بررسی گردد.

۵ – باتوجه به وسعت عملیاتی گروه های زیادی بایستی در این زمینه فعّالیت بکنند، طبیعتاً هر گروه کمپی برای خود جهت اسکان دادن پرسنل خود و ماشین آلات و محافظت آنها ایجاد می کند. با توجّه به اینکه امکان دارد در حین خاکبرداری به منابع آبی برخورد کرده و آب فوران نماید، برای این موضوع پیش بینی های لازم انجام پذیرد.

۶ – برای خاکبرداری کف دریاچه که به نوعی حالت لایروبی را هم دارد، حتماً بایستی با گمانه زنی های متعدد ارتفاع خاک تا سطح آب دقیقاً شناسایی شود، چون امکان اینکه مخازن آبی زیر دریاچه وجود داشته و با لایه های سنگی محصور شده باشد وجود دارد. در ضمن از آنجاییکه ممکن است در قشرهای زیرین باتلاق هایی وجود داشته باشد که موقع کار کردن دستگاه ها را به کام خود بکشد، و همچنین به خاطر یک سری احتمالات دیگر حتماً بایستی نقاط مختلف بطور منظم گمانه زنی و شناسایی شود.

با توجّه به طولانی بودن مطلب بقیه مطالب در گام بعدی مطرح می گردد انشاءالله.

آموزش گام به گام متره بر آورد گام 153؛ سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن. 3.
آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 155، سازمان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن، 5:
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *