مدیریّت، زندگی و محیط کار

اگر توجّه کنیم متوجّه خواهیم شد که عمده زمان مفید زندگی ما در محیط کارمان می گذرد. صبح که از خواب بیدار می شویم و سرحال و آماده زندگی کردن می شویم به طور طبیعی به سر کار خودمان می رویم وبه طور متوسّط هشت ساعت آنجا هستیم. و اگر -انشاءالله- آدم وظیفه شناسی باشیم مسلّماً سعی می کنیم در این هشت ساعت، مفید واقع شده و وظایف خود را درست انجام دهیم. وقتی از سر کار برمیگردیم به استراحت و انجام کارهای دیگر می پردازیم. ولی بهترین ساعات روز ما در محیط کار می گذرد. لذا اگر بخواهیم از زندگی خود استفاده و لذّت کافی ببریم باید محیط کارمان را آرام و به دور از استرس و در گیری ها نگاه داریم. در چنین شرایطی در عین حال که کار و شغل خود را درست انجام می دهیم، از انجام آن نهایت لذّت را می بریم. در این صورت است که توانسته ایم از رندگی خود لذّت کافی ببریم. در غیر اینصورت عملاً زندگی را باخته ایم. در این زمینه طرز تفکّر و رفتار مدیریّت تأثیر بسزایی دارد. بایستی محیط کار آنقدر با نشاط و دوست داشتنی باشد که کار کنان با علاقه تمام به سر کار بیایند  و به راحتی نخواهند محیط کار را ترک کنند.

از آنجاییکه دفتر فنّی محلّ انجام کار های کلیدی بوده و اکثراً بامحاسبات سرو کار دارند و نیاز به آرامش در آنجا خیلی زیاد است؛ لذا بر عهده مسئول دفتر فنّی می باشد که در ایجاد یک محیط آرام و دلپذیر نهایت دقّت را بکار بگیرد. و محیط دفتر فنّی را دور از هر گونه استرس، نگرانی، درگیری و ناراحتی های روانی نگاه دارد. و ترتیبی دهد که همه همکاران با نشاط تمام به کار خود ادامه داده و از کارشان لذّت ببرند. با توجّه به این که اکثر کارهای دفتر فنّی با محاسبات سر و کار دارد و مصرف موادّ غذایی مغز هم بالا می باشد لذا لازم است به این مسئله توجّه نموده و هر دو سه ساعت تغذیه مناسبی در نظر گرفته شود. و این مطلب اگر بطور یکسان برای همه افراد دفتر فنّی باشد نتیجه فوق العاده خوبی در راندمان وکیفیّت کارها خواهد داشت.

همانطور که مطرح شد عمر مفید ما در محیط کار ما می گذرد. ابتدای روز که سر حال تر هستیم به سر کار خود می آییم و بعد از هشت ساعت کار کردن اساساً خسته می شویم و باید بقیّه روز را به استراحت و تجدید قوا بگذرانیم. در اصل زمان مفید ما زمان کاری ما می باشد. اگر محیط کارمان محیط آرام و دلپذیری باشد و با آرامش کارمان را انجام داده و آن را هم دوست داشته باشیم مسلماً از زندگیمان بهره مند می شویم. اگر محیط کار برخلاف این محیط خشن وخسته کننده باشد عملاً زندگی را از دست داده و بهره ای از آن نبرده ایم.

 

مدیریّت دفتر فنّی - بخش سوم
مدیریّت پروژه:عمران و واحد آی،تی (Information Technology)
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *