چرا نماز می خوانم و دلایل آن چیست ؟ بخش دوّم

چرا نماز می خوانم ؟سئوال مهمّی می باشد وبه تکرارش می ارزد و این که حتماً باید هر روز و به موقع خوانده شود چه دلیلی دارد؟ جوابی که برای این سئوالات پیدا کرده ام قسمتی از آن ها در بخش اوّل مطرح شد. وبقیّه دلایل آن به ترتیب زیر مطرح می باشد:

  • – می دانیم که بدن انسان نیاز به تحرّک دارد و انسان هم به طور عجیبی تمایل به تنبلی و سهل انگاری دارد. و ممکن است در صورتی که اجباری نباشد، کمتر حرکت نماید بخصوص در سنین بالای زندگی. امّا وقتی مجبور باشد روزی پنج بار نماز بخواند به طور طبیعی دربدن تحرّک ایجاد می گردد، و اگر نماز را درست و با حوصله و آگاهانه و باعلاقه بخواند تمام حرکات لازمی را که بدن نیاز دارد انجام می دهد بخصوص در حالت سجده که بدن به حالت معکوس قرار می گیرد و خون به راحتی به مغز می رسد.
  • – چرا نماز می خوانم ؟ زیرا من در زندگی خود نیاز به یک راهنمای دلسوز و مهربان دارم که مرتّب به من یاد آوری نماید که درستکار باشم، در هیچ شرایطی دروغ نگویم، دزدی نکنم، به حق و حقوق مردم تجاوز ننمایم، خود آزاری و مردم آزاری نکنم. در نماز خداوند به من یاد داده است که  از ایشان به خواهم که مرا به راه راست هدایت نماید که آن کارهای خلاف را انجام ندهم .
  • – آشفتگی های ذهن و مغز انسان که امروزه در جوامع بخصوص جامعه ما رواج زیاد داشته و اکثراً درگیر این مسئله هستیم وباعث سردرگمی ها و اغتشاشات ذهنی می شود. در این حالت نیاز به تمرکز نمودن و ایجاد آرامش در خودمان داریم، که وقتی من نماز را با حضور ذهن و آگاهانه می خوانم به طور طبیعی آن تمر کز مورد نیاز ایجاد شده و باعث بر طرف شدن آشفتگی های ذهنیم می گردد. و وقتی نماز میخوانم با احساس ارتباط با خداوند قادر مطلق و تکیه بر او، همه نگرانی ها و ناراحتی هایم بر طرف می گردد.
  • بنا به شرایط خواندن نماز؛ برای نماز خواندن بایستی مرتّب حمّام کرده و بدن خود را تمیز نگاه داشت. میدانیم که حمّام کردن و شستشوی منظّم بدن چقدر در سلامتی انسان موثّر می باشد، چون باعث زدوده شدن سلّول های مرده از بدن شده و منافذ پوست بدن نیز باز شده و باعث گردش روان انرژی در بدن گردیده و سلامتی و شادابی را به ارمغان می آورد. ویکی از شرایط نماز خواندن هم همین شست و شو ها به عنوان غسل می باشد. از شرایط غسل هم این ست که بایستی کلیّه نقاط بدن با نظم خاصّی شسته شود.
  • – وقتی نماز میخوانم میدانم که بایستی لباس هایم پاک و تمیز بوده و از راه درست تهیّه شده باشد به اصطلاح از راه حلال بوده باشد. این هم یکی از مزایای خواندن نماز می باشد. که وادار می شوم همیشه توجّه داشته باشم که راه درست و صداقت را در زندگی درپیش بگیرم و هرگز به فکر تجاوز به حقوق دیگران نباشم.
  • – میدانم در مکانی که نماز می خوانم بایستی آن مکان پاک و تمیز باشد و کسی از نماز خواندن من در آن مکان ناراحت و ناراضی نباشد و محل نماز خواندن به صورت مکان غصبی نباشد. در زمین خود یا مساجد و نمازخانه ها و یا مکان های عمومی باشد. این مورد هم برایم یادآوری مینماید که هرگز حق ندارم زمین یا جای کسی را غصب نمایم.

آموزه ها و مزایای نماز خواندن را خیلی زیاد میبینم و هر چه در مورد آن فکر می کنم میبینم در اینکه به طور منظّم و مرتّب نماز میخوانم اشتباه نکرده و علاوه بر اینکه چیزی از دست نمی دهم بلکه خیلی چیز ها هم به دست می آورم. لذا به فکر کردن هم ادامه می دهم چون می بینم که دلایل زیادی وجود دارد که هنوز مطرح نشده که انشاءالله در مقاله بعدی می خوانیم

 

چرا نماز می خوانم و دلایل آن چیست. بخش اوّل
چرا نماز میخوانم ودلایل آن چیست ؟بخش سوّم
Facebooktwitterlinkedinmail

  4 comments for “چرا نماز می خوانم و دلایل آن چیست ؟ بخش دوّم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *