آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۱۵۸، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن ۸؛

با نام و یاد خدا و برای خدا .

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک =زندگی نیک.

سامان دهی زمین های اطراف دریاچه ۸ ؛

همانطور ک در مقالات گذشته مطرح شد، زمین های دریاچه به دو بخش تقسیم می شود، یک قسمت حوضه آبگیر دریاچه، به وسعتی که احتمال می رود تا آن محدوده آب دریاچه بالا بیاید، ( خواه به صورت طبیعی، یا به صورت کمک های انسانی ). و بخش بعدی که احتمال نمی رود که آب به آن قسمت ها برسد.

در رابطه با حوضه آبگیر دریاچه مطالبی به صورت اجمالی مطرح گردید، که در صورت عملی شدن آنها، بایستی به طور مفصّل مطالعه و طرّاحی بشود، که مسلّماً نیازمند توپوگرافی منطقه، و شناسایی دقیق منطقه می باشد،

توضیح اینکه؛ مطالبی که در این مقالات مطرح می گردد، جنبه پیشنهادی دارد، و در عمل باید از جنبه های کارشناسانه تر ی بررسی گردد.

شهر سازی اطراف خارجی دریاچه؛

با توجّه به گسترده و در عین حال شوره زار بودن منطقه و نیاز به پوشش کل آن، لازم است که شهر سازی به صورت کاملاً مسطحاجرا گردد، (در سطح گسترده شود نه ارتفاع)، و سطوح بیشتری برای ساختمان ها در نظر گرفته شود، و شهر به صورت یک شهر به اصطلاح امروزی مدرن و توریستی طرّاحی شود، ولی از بلند مرتبه سازی اجتناب گردد، خانه های مسکونی با سطح بزرگتر در نظر گرفته شود، و برای هر کدام محوطه و فضای بیشتری در نظر گرفته شود، که حتماً آن محوطه، کاملاً پوشش داده شود، ( با باغچه بندی، آبنما، خیابان بندی و فرش و غیره. ) باید طوری طراحی شود که وجب به وجب زمین ها پوشش داده شود.

شهر سازی؛ با در نظر گرفتن خیابانهای پهن و پیاده رو های نسبتاً وسیع با باغچه بندی های زیاد طراحی شود، و به زیبایی شهر اهمیت داده شود.

در این شهر بایستی برای ایاب و زهاب مردم برنامه منظمی ایجاد شود.

طرّاحی این شهر بایستی به نحوی باشد که بسته به موقعیت هر منطقه انواع و اقسام نیازمندی های آن به صورت کاملاًحساب شده انتخاب گردد. با توجه به وسعت و گسترده بودن شهر ؛مناطق مسکونی، گردشگری، صنعتی، کشاورزی و دامداری و غیره در مناطق مختلف به نسبت آب و هوا و موقعیّت منطقه در نظر گرفته شود.

مناطق مسکونی؛ به صورت ساختمانهای ویلایی یک یا حد اکثر دو طبقه با سطح محوطه خیلی وسیع، با در نظر گرفتن تمام نیاز مندی های شهری، از قبیل بیمارستان و درمانگاه های متعدد، دبستانها و دبیرستان ها، دانشگاه ها، برحسب آمار نفوس اسکان داده شده، ادارات ، ترمینال های مسافرتی، کشتار گاه و مراکز خرید و پارک ها به صورت گسترده و وسیع با تمام امکانات پارکی، و مراکز تفریحی و ورزشگاه ها، ( میادین بزرگ ورزشی در حد برگزاری بازی های بین المللی)،

هتل ها؛ هتل ها بایستی به صورت گسترده و در یکی دو طبقه طراحی شود، طراحی هتل ها بهتر است ساختمان هایی به صورت سنّتی و با در نظر گرفتن تمامی نیازمندی های رفاهی و آسایشی و در نظر گرفتن سیستم آکوستیکی (صدا گیری) با سقف گنبدی و کف و دیوار کاملاً صداگیر و در حد امکان از چوب بهره گیری شود. و همینطور سایر نیازمندیهای شهری در حد کاملاً مدرن وپیشرفته در نظر گرفته شود.

فرودگاه؛ با توجه به طولانی بودن شهر بایستی فرود گاه در نقطه ای قرار گیرد که دسترسی به اکثر نقاط شهر به نسبت راحت تر باشد. در ضمن بر خلاف فرودگاه های موجود که اکثراًمناطق مابین باند ها به صورت زمین آزاد رها می شوند، این زمین ها در این فرودگاه بایستی پوشش داده شوند.

مراکز صنعتی؛ با در نظر گرفتن فضا های وسیع برای کارخانجات مختلف؛ اعم از نساّجی، بافندگی، داروسازی، باز یافت نمک و املاح مختلف، تولید چمن مصنوعی و سایر کارخانجات مورد نیاز. باید توجه کرد که اسکان عوامل کارخانجات بایستی نزدیکی کارخانجات در نظر گرفته شود .

مراکز دامداری و کشاورزی؛ به صورت مدرن و صنعتی طراحی و اجرا گردد، یعنی؛

مناطق کشاورزی؛ با آبیاری مدرن و صنعتی و تسطیح زمین های کشت کاملاً مهندسی و با تراز مناسب با کانال کشی و لوله کشی و آبیاری قطره ای و یا پاششی و سیستم هایی که نهایت بهره برداری از آب با اتلاف هرچه کمتر صورت پذیرد. جمعاً لازم است بذرها، محصولات و روشهای کشاورزی مناسب و منطبق با شرایط خاص منطقه انتخاب شود تا بازخورد بهتری داشته باشد و صدمات پیش بینی نشده ای برای محیط زیست در پی نداشته باشد.

دامداری؛ دامداری و دام پروری نیز به صورت امروزی و انبوه ایجاد گردد از قبیل؛ گاوداری با تعداد زیادی گاو اعم از گوشتی و شیری، گوسفند داری به صورت انبوه و امروزی، مرغ داری به صورت وسیع، پرورش بوقلمون، پرورش ماهی و غیره و کاملاً به حالت مدرن. البته بهتر است با مطالعات کافی و بهره بری از نظر کارشناسان محیط زیست از دامهای سازگار با شرایط منطقه استفاده شود.

نوع واگزاری زمین ها؛

زمین ها به صورت اجاره دراز مدت در اختیار افراد قرار بگیرد نه به صورت مالکیّت قطعی. به استثنای زمین هایی که در حال حاضر مالک دارند.

در سلسه مقالات بعدی پس از مطالعات لازم طرح جامعی ارایه داده خواهد شد انشاءالله.

آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 157، سامان دهی در یاچه و زمین های اطراف آن،7؛
راه روش خوب زیستن، 8؛
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۱۵۸، سامان دهی دریاچه و زمین های اطراف آن ۸؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *