آموزش گام به گام متره و بر آورد، گام ۵۰، آنالیز و آنالیز بها ( تجزیه بها ).

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نبک + رفتار نیک = زندگی نیک.

آنالیز بها و طرز تهیّه آن، ( ۱ )؛

آنالیز: آنالیز یعنی چه؟
معنی آنالیز به روایت فرهنگ فارسی معین :

  1. آنالیز یعنی؛ عمل تجزیه فیزیکی یا منطقی جسم
  2. آنالیز یعنی؛ شاخه ای از علم ریاضی که به مطالعه رفتار توابع از نظر حد و پیوستگی و مشتق پذیری و غیره می پردازد.
  3. آنالیز یعنی؛ فهرست بندی داده های مسئله و داده های دیگر مربوط به آن و سپس جستجوی هدف با مشخّص کردن مراحلی که باید طی کرد و سر انجام توجیه نتیجه تحلیل.

آنالیز بها یا تجزیه بها:

به همان ترتیبی که در معنی آنالیز مطرح شد، منظور از آنالیز بها تجزیه و تحلیل یک فعالیّت و تعیین قیمت هر جزء از آن و در نهایت تعیین قیمت تمام شده آن کار می باشد.

نیاز به شناخت طرز تهیّه آنالیز بها:

با توجّه به اینکه امروزه آنالیز بهای خیلی از قیمت های رشته های مختلف عمران توسط متخصصّین آن تهیّه شده و در اختیار همگان قرار دارد، در نتیجه ظاهراً به نظر نمی آید که ما نیازی به دانستن طرز تهیّه آنالیز بها داشته باشیم، ولی با توجّه به اینکه در جامعه ما تخصّص جا نیافتاده و زمانی که نیازی به تهیّه یک قیمت جدید پیدا کردیم متخصّص آنالیز بها را به راحتی نمی توانیم پیدا کنیم لذا بهتر است خودمان به آن آگاهی داشته باشیم، از طرف دیگر آشنایی به طرز تهیّه آنالیز بها در زندگی به ما کمک می کند که هر قیمتی را که در باره هر جنسی به ما گفته شد، به راحتی تجزیه تحلیل کرده و به صحّت آن قیمت پی ببریم.

به عنوان مثال بد نیست خاطره ای را که در این زمینه دارم بیان نمایم: یک روز می خواستم کت و شلواری برای خودم بخرم. با یکی از همکارانم که دوستش مغازه لباس فروشی داشت در میان گذاشتم و با توجّه به اینکه سایز بدن من کمی با معمول متفاوت است و لباسهای سری دوزی شده اکثراً اندازه من نمی شوند، (و اتفاقی یک لباس به تن من اندازه می شود). به این دلیل همیشه سعی می کردم برای خرید لباس به مغازه آشنایی بروم.

در نتیجه با همان همکارم به مغازه دوست ایشان رفتیم، دوست ایشان پس از تلاش زیاد بالاخره یک دست لباسی که اندازه من بوده و قابل پسند من هم بود برایم پیدا کرد، وقتی قیمت را جهت پرداخت آن پرسیدم رقم بالائی را گفتند. من با احترام به ایشان گفتم فکر می کنم در مورد قیمت این لباس اشتباهی رخ داده چون قیمت این لباس اصولاً به نظر میرسد که کمتر از نصف آن قیمت باید باشد، و حدود قیمت لباس را هم گفتم. ایشان با تعجّب پرسیدند از کجا به این اطمینان قیمت لباس را تعیین کردید، با حوصله به ایشان توضیج دادم که این لباس این مقدار پارچه برده که قیمت هر متر آن این رقم می شود، و این مقدار آستری می خواهد که قیمت آنهم این رقم، گیرم نصف قرقره هم نخ برده آنهم قیمتش اینقدر اگر برش و دوخت آن در صورتیکه تکی دوخته شده باشد این قیمت می شود، در صورتیکه این لباس سری دوزی هست، پس قیمت برش و دوخت آن خیلی پائین می شود. بالاخره هزینه های جنبی از قبیل حمل و نگهداری و غیره را هم اضافه کنیم قیمت تمام شده آن این رقم، و سود آن هم با توجّه به اینکه اصولاً سود لباسهای دوخته شده را به دلایلی زیاد در نظر میگیرند، در نظر بگیریم.   پس با این حساب قیمت تمام شده این کت و شلوار این رقم می شود. آن دوست محترم همه حرفهای مرا پذیرفت و همان لباس را با کمتر از آن قیمتی که من حساب کرده بودم یعنی با سود نسبتاً کمتری به من داد. و این مطلب نتیجه آشنائی من به آنالیز قیمت بود که در تمام مراحل زندگی می تواند مؤّثر باشد. پس بهتر است طرز تهیّه آنالیز بها را بدانیم.     (دنباله در گام بعدی )

آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 49،محاسبه مقدار سیمان در بند کشی.
آنالیز و آنالیزبها (تجزیه بها)(2) آموزش گام به گام متره و بر آورد: گام 51
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “آموزش گام به گام متره و بر آورد، گام ۵۰، آنالیز و آنالیز بها ( تجزیه بها ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *