محاسبه وزن ها وجداول مربوطه

با نام و یاد خدا و برای خدا

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندکی نیک

محاسبه وزن مصالح؛ از قبیل آهن ، شن وماسه ، خاک ، آهک ، گچ وغیره عموماً ازطریق ضرب حجم آنها به وزن مخصوص شان بدست می آید .

مثلاً وزن مخصوص آهن ۷/۸۵ گرم می باشد یعنی وزن یک متر مکعب آهن ۷۸۵۰ کیلو گرم است ، در نتیجه یک ورق آهن یک متر مربّعی به ضخامت یک میلیمتر معادل ۷/۸۵ کیلوگرم وزن دارد.(یعنی ۷/۸۵کیلوگرم بر دسیمتر مکعب)، همینطور اگر سطح مقطع یک پروفیل فلزی را به رقم ۷۸۵۰ ضرب کنیم وزن یک متر طول آن بدست می آید . محاسبات این طوری موقعی انجام می شود که جداول مربوط به آن پروفیل در دسترس نباشد ،

باید توجّه داشت که وزن مخصوص اجسام میتوانند متغیر باشند و همه مواردی که در جداول ارائه می شود صد در صد صحیح نمی باشند و میتواند مختصر تغییراتی نسبت به فشردگی و تراکم مولکول های آن جسم داشته باشد ، لذا منطقی می باشد که مصالحی که وارد کارگاه می شود وزن آن ها توزین شده و صورتمجلس گردد . حد اقل میل گرد ها و سایر آهن آلات حتماً وزن شده و وزن هر واحد آن ها جهت محاسبه درمتره برآورد صورت مجلس بشود.

برای وزن کردن مصالح راه های متفاوتی هست مثلاً برای وزن کردن میل گرد بهتر است ازهر نمره میل گرد به تعداد چند عدد یک متری بطور دقیق بریده شده وبا ترازوی دقیقی آن هارا وزن کرد ویا ازطریق قپان وزن کلّی راتوزین کرده وبا تقسیم به مقدار کلّ آنها وزن واحدشان را به دست آورد.

دانلود جداول اشتال وجدول وزن مخصوص ها

تعدیل وروش تهیّه آن
متره برآورد : تهیّه صورت وضعیت قطعی
Facebooktwitterlinkedinmail

  2 comments for “محاسبه وزن ها وجداول مربوطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *