آموزش گام به گام متره بر آورد گام ۳۸، متره بر آورد نماسازی آجری.

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

متره بر آورد نماسازی آجری؛

در متره بر آورد نماسازی آجری در گام ۲۹ بررسی هایی انجام دادیم و مقدّمه فصل ۱۱ را به اضافه قسمتی از آیتم ها را بررسی کردیم. اینک بقیّه نماسازی را در قسمت بالاتر از شناژ زیر سقف، متره بر آورد می کنیم.

در متره بر آورد نماسازی در رابطه با نمای کنسول پیش آمده نمای جلو، که قبلاً نمای سنگی در نظر گرفته شده بود، در نتیجه برای نگاه داری سنگ نما‍‍، بر سر تیر آهن های کنسول نبشی جوش داده شده بود، ولی از آنجاییکه نمای سنگی با نمای آجری هماهنگی چندانی ندارد و جالب هم به نظر نمی رسید، لذا تصمیم بر این شد که نمای کنسول هم آجری باشد.  برای این کار می بایست نبشی های جوش شده بر سر تیر آهن های کنسول کنده شده و به جای آن یک تیر آهن سرتاسری به سر تیرآهن های سقف جوش داده شود. نما در آن قسمت به صورت نمای هره چینی آهن گم اجرا می شود و بالای هره چینی نمای آجری انجام می پذیرد و برای نگه داری مطمئن هره چینی یک تسمه ۳۰*۵ میلیمتری نیز به لبه تیر آهن جوش داده می شود.

در متره بر آورد این قسمت هزینه کندن نبشی های قبلی بر اساس آیتم ۰۱۰۷۰۵ محاسبه می شود و هزینه نصب تیرآهن و تسمه مربوطه طبق آیتم ۰۹۰۲۰۹ تیر ریزی تودلی منظور می گردد.

در رابطه با تهیّه متره بر آورد؛ در اینجا بد نیست در رابطه با تغییراتی که در نقشه پیش می آید بحثی داشته باشیم: اصولاً بایستی نقشه پس از مطالعات لازم طراحی شده و ترسیم گردد،  پس از ترسیم هم کاملاً بررسی شود تا کلیّه اشکالات بر طرف گردیده و بعداً متره بر آورد آن انجام گردد.من هم قبلاً چنین تصمیمی داشتم، ولی وقتی وبسایت کنکاشی در مهندسی عمران راه افتاد از همان ابتدا برنامه آمورش گام به گام متره بر آورد در ذهن و برنامه من بود، و تصمیم داشتم با مطالعه و برنامه ریزی دقیق این کار را انجام دهم، تا این که چند  ماهی از شروع سایت گذشت و نوشتن مقالات دیگر مجال برنامه ریزی به آموزش گام به گام متره ر آورد را نمی داد، از آنجاییکه شروع و انجام این برنامه برایم مهم بود لذا ناچاراً آن را شروع کرده و  بر خلاف اصول به حالت روز مرّه پیش میرویم، در نتیجه این اشکالات پیش می آید. نا گفته نماند که این حالت هم مزایای خودش را دارد. برای اینکه جامعه ما بعد از انقلاب دچار چنین حالتی شده است با این حالت می توان طرز برخورد متره آورد با اینچنین مواردی را هم نشان داد.

توضیح: در پروژه های اجرایی در مواردیکه چنین حالاتی پیش می آید، بایستی برای این موارد از دستگاه نظارت دستور کار کتبی دریافت شود. و پس از اجرا هم کارهای انجام شده دقیقاً صورتجلسه گردد.

در زیر متره بر آورد موارد فوق نشان داده می شود.

نما سازی آجری و سیمانی آموزش متره g38-2

آموزش گام به گام متره بر آورد گام 37، متره بر آورد آجر کاری و طاق زنی.
آموزش گام به گام متره بر آورد گام 39، متره بر آورد شیب بندی بام، بتن سبک پشت بام و اندود سیمانی آن.
Facebooktwitterlinkedinmail

  3 comments for “آموزش گام به گام متره بر آورد گام ۳۸، متره بر آورد نماسازی آجری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *