کنترل پروژه، مهندسی ارزش قسمت دهم، مثال هائی از مهندسی ارزش، آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۱۳۴ ( ۹۰,U

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار و اندیشه نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

مهندسی ارزشقسمت دهم؛

۶ – مثال هائی از مهندسی ارزش؛

۱ – ۳ – ۶ – پیرو مثالهائی که در مقالات قبلی مطرح شد، کارهای زیاد دیگری به صورت مهندسی ارزش توسّط دوستان دیگر انجام شده است، که به تدیرج مطرح می گردد.

از جمله در پروژه هائی که توسّط یار صمیمی و ارجمند من جناب آقای مهندس شعبان یوسفیان انجام گرفته است، و خودشان زحمت کشیده و مرقوم فرموده اند، با تشکّر از لطف ایشان، عیناً به شرح زیر مطرح می گردد.

مثالهایی که در بخش S90 در رابطه با مهندسی ارزش زده شد کاملا عینی می باشد که در ایران پیگیری می گردد
بنده نیز تجربه های مشابهی دارم که بی ربط ندیدم در این بخش مطرح کنم
۲- ۳ – ۶ – در پروژه مجموعه ورزشی خرمشهر که قرارداد آن را شرکت پارس یکم تحت مدیریت اینجانب با شرکت نفت به صورت (EPC) در سال ۱۳۸۹منعقد نموده بود سالن استخری داشتیم به دهانه حدود ۴۵ متر که می بایست قاب سازه آن طراحی می گردید .
اینجانب با بکارگیری مهندس سازه متبحر خرپای این سالن را با فولاد st37 طراحی نمودیم که ارتفاع خرپا در منطقه برش یعنی محل اتصال تیر به ستون به حدود ۱۳۰ سانتیمتر تعیین گردید که هم از لحاظ زیبایی و هم از نظراشغال ارتفاع سالن برایم قابل قبول نبود لذا با تحقیقی متوجه شدم که شرکتی امریکایی عربی در کشور دبی در حال فعالیت است که می تواند این خرپا را با فولاد st52 بسازد که ارتفاع تیر آن کمتر از این و وزن کل سازه نیز سبکتر شود لذا با شرکت مذکور وارد مذاکره و قرارداد شدم که این سازه را طوری طراحی نمود که با توجه به قیمت واحد بالاتر از طراحی داخل کشور به دلیل اینکه حد اکثر ارتفاع حدود ۶۰ سانتیمتر محاسبه و ساخته شد لذا هزینه تمام شده کمتری برای شرکت ما داشت ضمن اینکه سازه شکیل تری ساخته و نصب گردید که هم کارفرما رضایت داشت و هم شرکت ما منفعت برد .
۲ – ۳ – ۶ – در پروژه ایستگاه مترو اصفهان که مورد قرارداد این شرکت با قطار شهری اصفهان بود کانال تاسیساتی به طول ۲٫۵ کیلومترطراحی شده بود که بسیار حجیم و پر هزینه بود لذا این شرکت اقدام به طراحی مجدد همان کانال با همان ابعاد ولی با حجم بتن و میلگرد کمتر نمود که بیش از یک میلیارد تومان صرفه جویی به نفع کارفرما گردید .

با توجّه به اینکه مهندسی ارزش، مطلب فوق العاده مهمّی می باشد، و می تواند در تمام شئونات زندگی مطرح گردد، و این کار هم انجام نمی شود، مگر اینکه مورد توجّه بوده باشد، و در انجام امور زندگی بخصوص در رشته عمران مورد توجّه قرار گرفته شود، و در هر قسمت از مراحل کاری مدّ نظر قرار گیرد، لذا بیان مثال کارهای انجام شده می تواند انگیزه تفکّر در اجرای کارها را برای ما زنده نماید، به همین دلیل با در خواست از دوستانیکه کارهای مشابه انجام داده اند، آن کار ها را به تدریج مطرح مینمائیم. به امید اینکه جامعه ما بیشتر به سوی تفکّر و تأمّل در کار ها پیش برود.

کنترل پروژه؛ ، مهندسی ارزش، قسمت دهم؛ تحلیل مهندسی و مهندسی ارزش در عمران، و در هنر. آموزش گام به کام، گام 133 ( 90,T
کنترل پروژه در آموزش گام به گام متره بر آورد، مهندسی ارزش قسمت یازدهم، مهندسی ارزش در راه سازی و مثال هائی از مهندسی ارزش، گام 135 ( 90,V
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *