مدیریّت : ارزش یابی ارزش ها ومدیریّت آن ها

با نام و یاد خدا وبرای خدا

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک

شناخت ارزش ها و ارج نهادن و استفاده بهینه از آنها، و توجّه و توسعه  آنها؛

شناخت ارزش ها، در هر جامعه و هر محیطی فوق العاده مهمّ می باشد. ولی متأسفّانه در جامعه ما از اهمیّت کمتری برخوردار است. اصولاً شناخت ارزش ها در برنامه های ما چندان جایگاه مناسبی ندارد. در صورتیکه ثبات و تداوم فرهنگ هر جامعه ای به حفظ ارزش های آن جامعه بستگی زیادی دارد.

حالا باید دید این ارزش ها کدام ها هستند :

به طور مثال:

  • ارزش مصالح در پروژه های عمرانی بخصوص ارزش مصالح موجود در طبیعت از قبیل خاک نباتی، خاک رس، شن و ماسه، سنگ های آهکی، سنگ های گچی، و  کانی های دیگر که در کشور ما به حدّ وفور نیز یافت می شود،  در زمان اجرای پروژه ها در برخورد با این مصالح خیلی بی تفاوت رد می شویم . و آنها را دور می ریزیم و یا بلا استفاده مدفون می نمائیم. همچنین گیاهان طبّی موجود در طبیعت در زمان اجرای پروژه کاملاً نادیده گرفته می شوند. و من شخصاً بارها و بارها شاهد این موارد بوده ام. و من هم هیچوقت نتوانسته ام در این زمینه کاری انجام دهم، برای اینکه در زمان اجرای پروژه فرصتی برای این کار نمی باشد. بلکه بایستی قبل از اجرای پروژه روی این مسائل مطالعه شده و برای استفاده بهینه از  آنها برنامه ریزی گردد.
  • ارزش وقت و زمان: توجّه، شناخت، استفاده بهینه و مدیریّت صحیح زمان اهمیّت فوق العاده ای دارد. که به این مطلب خیلی کم توجّه می شود. واکثراً وقت، بدون استفاده به هدر می رود. به طور مثال وقتی صحبت از مطالعه کتاب به میان می آید می گوئیم وقت نمی شود که کتاب بخوانیم، در صورتیکه اگر دقّت کنیم متوجّه میشویم که چقدر وقت خودرا بیهوده به هدر می دهیم ولی متوجّه آن نیستیم .  اگر به این شعر که می گوید : “تِق تِق ساعت چه گوید گوش دار    گویدت بیدار باش ای هوشیار ”   توجّه کرده باشیم، و واقعاً به گذشت زمان دقّت کنیم متوجّه می شویم که چقدر زمان را بدون هیچگونه استفاده ای، به راحتی از دست می دهیم و متوجّه آن هم نیستیم.
  • ارزش استعدادها : ملّت ما بخصوص نسل جدید از استعدادهای فوق العاده ای برخور دار می باشند، و حتّی در خیلی موارد از استعداد خارق العاده ای برخوردارند، که متأسفّانه علاوه بر اینکه شناخته و تشویق نمی شوند بلکه سرکوب هم می گردند. بخصوص در مدارس و آموزشگاه ها علاوه بر اینکه استعداد ها را شکوفا نمی کنیم بلکه در نهایت تأسف آنها را بانشان دادن اینکه؛ “نمی دانید” و”نمی توانید” و”نمی شود” سرکوب می نمائیم.
  • ارزش صداقت وپاکی :اگر توجّه کنیم می بینیم که در دین مبین اسلام به صداقت و پاکی اهمیّت بسزائی قائل شده اند. وسفارش زیادی در این زمینه می نمایند. بخصوص درستکاری، و پرهیز خیلی جدّی از دروغ و دزدی که هر دو بزرگترین آفت هر جامعه ای می باشند. و حتّی در رابطه بادزدی شدیدترین قصاص را در نظر گرفته، و حتّی دستور قطع انگشتان و یا دست دزد را صادر کرده است.  البتّه ارزش صداقت و درستکاری در درجه اوّل به خود شخص درستکار برمی گردد. یک شخص درستکار از آرامش روانی خاصّی برخوردار بوده واز هیچ چیز نمی ترسد و نگران نمی شود .
  • ارزش طبیعت : شناخت و توجّه به طبیعت مسئله ای است که کمتر به آن می پردازیم، درصورتیکه طبیعت در تمام موارد قابل توجّه و دقّت و تعمّق می باشد. طبیعت اطرافمان ازقبیل آب و هوا، درختان، کوه، جنگل ها، دریاها، آبها، زمین، آسمان و طبیعت وجود خودمان  که هر کدام از اینها ارزش والای خودشان را دارند و باید آن ها را شناخته و در حفظ آنها کوشید. مثلاً ارزش آب چقدر است؟ و ما چقدر به آن بها می دهیم ؟ آیا در مصرف آن دقّت می کنیم؟ و یا ارزش هوای پاک چقدر است؟ و در پاکی و پاک نگه داشتن آن چه برنامه ای داریم؟ اگر توجّه کنیم خواهیم دید که جواب همه این سئوالات منفی است.
  • ارزش کتاب وکتاب خوانی : آیا به ارزش کتاب آگاه هستیم؟ آیا توجّه داریم که خواندن کتاب چه فوایدی دارد و ارزش آن چقدر است؟ باید قبول کرد که جامعه ما اکثراً نسبت به کتاب  بی تفاوت می باشد درصورتیکه در این زمینه خیلی باید توجّه کرد.
  • ارزش اقشار مختلف جامعه: بچّه ها، جوان ها، افراد مسنّ و متخصّصین جامعه، که هرکدام درجایگاه خود ارزش خاصّ خود را دارند، که بایستی به هر کدام از انها درموقعیّت خود بها داده و توجه کافی نمود.
  • اصولاً  ارزش ها بسیار زیاد بوده و بایستی شناسائی شده و مورد توجّه قرار گیرند، که این مسئله، تخصّص و جایگاه خود را دارد.  امیدوارم دوستانی که در این زمینه مطالعه و تخصّصی دارند لطف فرموده و مطالب خود را مطرح فرمایند.

 

با تشکّر فراوان م.م.بلاغی

مدیریّت پروژه : دستگاه نظارت وشرح وظایف آن
راه سازی و شهرسازی :دانه بندی مصالح ۱
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “مدیریّت : ارزش یابی ارزش ها ومدیریّت آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *