جلوگیری از ضرر و زیان پروژه توسط متره و مترور

یک مترور ورزیده همیشه هزینه اجرای هر عملیات را با نرخ قرارداد مقایسه کرده و در صورت گران تر تمام شدن عملیات آن را کشف کرده و آن را گزارش می نماید تا از ادامه آن جلوگیری شود. از آنجاییکه علت عدم هم آهنگی هزینه اجرا با قیمت قرارداد دلایل مختلفی دارد از قبیل عدم مدیریت صحیح و یا اشتباه در برنامه ریزی و یا عدم هم آهنگی نرخ پروژه با نرخ روز و یا اشتباهات نقشه و یا هر مورد دیگر. وقتی این ضرر و زیان در زمان اجرا مشخص شود پیمانکار می تواند برای جلوگیری از آن ضرر و زیان اقدامات لازم را انجام دهد.

مسلما یک کارفرمای آگاه و منطقی هرگز نمی خواهد پیمانکارش ضرر بکند و وقتی به صورت منطقی متوجه شود که پیمانکار ضرر می کند مسلما آن را جبران می نماید ( که در این زمینه بخشنامه ای هم وجود دارد که به تبصره ۸۰ مشهور می باشد ) ضمنا یک مترور بایستی مانند یک کارآگاه باشد و از کوچکترین علایم که در پروژه و یا در نقشه می بیند به راحتی نگذرد و آن را پیگیری کند و به اصل مطلب پی ببرد و ازقلم افتادن آن جلوگیری نماید.

مثلا در سال های گذشته در یک پروژه بزرگی که تقریبا در اواخر اجرای پروژه، متره برآورد پروژه را به عهده گرفته بودم در یکی از پرونده ها، به اسم ساختمانی برخورد کردم که گویا جزو پروژه بوده است ولی در صورت وضعیت ها اثری از آن ساختمان ندیدم ولی به حکم همان غریزه ای که بیان کردم دنباله موضوع را رها نکردم( البته در آن پروژه عوامل اجرا کلا عوض شده بودند )

و من به تحقیقات خودم ادامه دادم تا بالاخره پی بردم که شرکت، آن ساختمان را اجرا کرده است و چون پروژه خیلی گسترده بود با تلاش زیادی محل ساختمان را پیدا کردم؛ آن ساختمان در بین دو سالن کارگاهی ماشین سازی قرار گرفته بود و آن دو ساختمان را به هم وصل می کرد، ابعاد آن هم چهل متر طول و بیست و خرده ای متر عرض داشت و پس از این که با تحقیقات زیاد از کارفرما و سایر افراد آشنا، مطمئن شدم که آن ساختمان را همین پیمانکار و در قالب همین قرارداد انجام داده، متره را تهیه کرده و به صورت وضعیت آن پروژه اضافه کردم؛ همین مسئله یکی از ضریب هایی شد که قسمتی از ضرر و زیان های وارده را جبران نمود. البته از این اتقاقها در مدت پنجاه و اندی سال تجربه کاری برایم زیاد پیش آمده است؛  که در مقالات دریگر به آنها خواهیم پرداخت.

مترور می تواند یک پیمانکار را ورشکست نماید. و همینطور یک مترور خوب و آگاه و دلسوز می تواند سود های فراوانی برای پیمانکار ایجاد کند و جلوی هرگونه ضرر و زیانی را بگیرد.

با توجه به این که در تهیه صورت وضعیت تعداد آیتم ها زیاد می باشد بخصوص در پروژه های ساختمانی در صورتی که مترور دقت عمل به خرج نداده و تمام آیتم های اجرا شده را به طور دقیق حساب نکند و طرز تفکرش این باشد که مثلا این چیزی نیست و اهمیتی ندارد در این صورت در نهایت حجم ریالی زیادی را از دست می دهد که این خود صدمه سنگینی به پروژه وارد می کند.

در تهیه صورت وضعیت، مترور نباید هیچ رقمی را هرچند که کوچک باشد و یا کم قیمت از قلم بیاندازد ( چون داستان قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود در متره کاملا صدق می کند ) و با توجه به مقدار زیاد آیتم ها این مسئله فوق العاده حائز اهمیت می باشد؛ به نظر من حتی اگر یک میخ در یک جا استفاده شده است آن بایستی در صورت وضعیت منظور شود و به این مسئله که این ارزش حرام کردن وقت و کاغذ و مداد و یا گرفتن وقت کامپیوتر را ندارد نباید توجه کرد چون در نهایت ارزش خود را خواهد داشت و بیشترین نتیجه اش هم ذهنیت مترور می باشد که چیزی را از دست ندهد و در صورتیکه طرز تفکر مترور غیر از این باشد به تدریج به رها کردن ها ادامه داده و اقلام درشتی را از قلم می اندازد که به هیچ وجه قابل روئیت نمی باشد. این مسئله باعث تضعیف پروژه و در نهایت متضرر شدن پیمانکار خواهد بود. من در این زمینه به مطالب بسیار زیادی برخورد کرده ام و به نتیجه ای که رسیده ام این است: اکثر پروژه ها در اثر کم اهمیت شمردن متره و برآورد با شکست مواجه شده اند و می شوند.

فواید متره برآورد
متره برآورد و فهرست بها
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “جلوگیری از ضرر و زیان پروژه توسط متره و مترور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *