خاطره تقسیم کار؛ بخش ۵

بانام و یاد خدا و برای خدا

پندار نیک + گفتار نبک + کردار نیک = زندگی نیک

 

ادامه خاطره تقسیم کار:

در مقالات قبلی در رابطه با یاد گرفتن تقسیم کار از یک مدیر قدرتمند، و همچنین آموزش دادن به روش ساده، ونوع نوع انتخاب همکاران  بحث گردید، و قرار شد که در این مقاله راجع به شخصیّت مترور و محیط کار بحثی داشته باشیم؛

در مقالات گذشته در رابطه با شخصیّت مترور بحث های مفصلّی داشتیم (بخصوص در آموزش گام به گام متره بر آورد) و سایر مقالات. با اینحال با توجّه به اهمیّت آن در اینجا هم شاره ای به شخصیّت مترور مینمایم؛

یک مترور بایستی مغز ریاضی فعّالی داشته باشد، و از قدرت تجسّم بالائی برخوردار باشد، خیلی دقیق باشد، و دقّت عمل را همیشه مدّ نظر قرار دهد. به نقشه خوانی، فهرست بها، آنالیز بها، شرایط عمومی پیمان، آگاهی و تسلّط کامل داشته باشد. و در ضمن کارشناس هم باشد.

مدیریّت شخصی؛

از آنجائیکه هر شخص بایستی در مدیریّت فردی خودش آگاهانه عمل نماید، و قائدتاً حواسّش باشد که چه کار میکند، یک مترور هم بایستی در زمان کارکردن، توجّه کامل به وضعیّت خودش داشته باشد. یعنی به موارد زیر توجّه نماید؛

در مرحله اوّل باید توجّه داشته باشد که خودش را خیلی خسته ننماید، و هر از چند ساعت کار کردن مقداری به خودش استراحت بدهد.

در مرحله دوّم به تغذیه خود توجّه کامل داشته باشد؛ با توجّه به اینکه  مغز انسان در زمان کار کردن با ریاضیّات، بخصوص اگر توأم باتجسّم باشد. سوخت بالائی داشته و مصرف مواد غذائی خیلی بالا می رود، لذا پس از چند ساعت کار کردن نیاز پیدا می کند که تغذیه بشود. به همین دلیل همیشه بایستی یک سری تنقلّات از قبیل مغز بادام، پسته، فندق، مغزگردو، کشمش و خرما همراه خود داشته باشد. تا در زمان نیاز استفاده نماید. اصولاً توجّه به سوخت و ساز بدن در هر شرایطی جزو ملزومات است، بخصوص در زمان کار کردن.

درمرحله بعد مترور باید محیط کار دنج و آرامی داشته باشد، تا بتواند با تمرکز کامل  و حواسّ جمع کار بکند.

هر شخصی که کاری را که انجام میدهد، بایستی کار را مال خودش فرض کند، و فکر نکند که برای دیگری کار می کند، تا از انجام آن کار لذّت برده و احساس خوبی داشته باشد.

محیط کار؛

اگر توجّه کنیم بهترین ساعات عمر ما در سر کارمان می گذرد؛ یعنی صبح اوّل وقت پس از استراحت شبانه و باز یافت انرژی خود به سر کار خود می رویم، و مفید ترین و بهترین ساعات عمر مان را در محیط کار می گذرانیم، یعنی عملاً زندگی واقعی ما در محیط کار میگذرد، لذا بایستی محیط کار آرام، دلچسب، شاد و دلپسند باشد، و از بودن و کارکردن در آنجا نهایت استفاده و لذّت را ببریم.

همانطوریکه بزرگان و مصلحین جامعه توصیه میکنند؛ بایستی به سلامتی جسمی و روانی خود توجّه کرده و به آن اهمیّت داد. سلامتی جسمی و روانی هم رابطه مستقیمی با محیط کار و محیط زندگی انسان دارد، پس اگر محیط کار سالم نبوده و از آرامش خوبی برخوردار نباشد و از بودن در آن محیط احساس خوبی نداشته باشیم بهتر است که از خیر آن کار و محیطش صرفنظر کنیم. هرچند که در آمد و مقام بالائی داشته باشیم، چون پول و مقام، خیلی راحت تر از سلامتی بدست میآید.

محیط کار دفتر کار من؛

من در محیط کار خودم اینطوری فکر می کردم که؛ افرادی که با من کار می کنند، بایستی با عشق و علاقه کامل بر سر کار بیایند، و به راحتی نتوانند از محیط کار دل به کنند. یعنی محیط کار آنقدر برایشان دلچسب باشد که به راحتی دلشان نخواهد که آن محیط را ترک کنند. و به نظر خودم تا حدودی در این کار موفّق بودم.

از آنجائیکه تغذیه خوب در راندمان کار اثر زیادی دارد لذا در مقطعی از دوران کارم ترتیبی داده بودم که سر ساعت ده صبح به همه همکاران یک لیوان شیر باکیک یزدی توسّط پیشخدمت دفتر سرو می شد. (البتّه به هزینه دفتر) و همین مورد در راندمان کار دفتر خیلی مؤثّر بود.

بالا بردن راندمان کار؛

از آنجائیکه راندمان (باز ده) کار خیلی مهم می باشد، لذا برای پیش بردن آن به مطالب زیر که من در محیط کارم به آنها اهمیّت می دادم باید توجّه کرد؛

داشتن محیطی آرام و دور از هر نوع تنش.

داشتن رضایت کامل از کاری که انجامش می دهیم.

نداشتن هیچگونه استرس و نگرانی.

عدم نداشتن کمبود مواد غذائی در بدن، بخصوص کمبود آب در بدن.

جلوگیری از خستگی مفرط، و داشتن استراحت در بین ساعات کار.

توجّه به باز ده کار، به جای کار بی خاصیّت مداوم. (پیوسته کار کردن هنر نیست بلکه داشتن راندمان مفید هنر می باشد).

من در محیط کارخودم تلاش می کردم که حتّی المقدور مطالب فوق را مراعات نمایم. وقتی هم که کار فشرده  و فورس ماژوری داشتیم موارد فوق را مدّ نظر قرار می دادم.

استراحت بین کار؛ با توجّه به اهمیّت موضوع این مطلب را در بخش بعدی پی می گیریم.  (ادامه دارد)

 

 

 

 

خاطره تقسیم کار، بخش4
خاطره تقسیم کار؛ بخش 6؛ (پایانی)
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “خاطره تقسیم کار؛ بخش ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *