راه سازی و دانه بندی مصالح پر کننده و ساخت سرند معمولی- ۲

در راه سازی به همان طوری که مطرح شد کلیّه مصالح پرکننده و مقاوم ساز بایستی طوری انتخاب شوند که پس از اجرا و ریختن آنها هیچگونه فضای خالی دربین دانه های آنها باقی نماند و دانه ها به ترتیب ریز و درشت به نحوی قرار بگیرند که هیچگونه تجمّعی از دانه های ریز یا درشت دریک نقطه اتفاّق نیافتاده و فضای خالی هم باقی نماند.

دانه بندی مصالح برای بتن بر اساس دانه بندی طرّاح بتن با سرند کردن مصالح با سرندهایی با چشمه های مختلف و اختلاط آنها به نسبت های تعیین شده حاصل می گردد. برای ساختن بتن، شن و ماسه شکسته که با دستگاه سنگ شکن (کنگاسور) خرد شده ، با دستگاه سرند اتوماتیک سرند میگردد.

ساخت سرند معمولی در مواردی که امکان نصب سرند اتوماتیک ممکن نباشد.

در مواردی هم ممکن است ایجاب نماید که سرند کردن با سرند نوع دیگری انجام پذیرد.
حال سوال این است که در موقعیّتی که امکان نصب سرند اتوماتیک وجود نداشته باشد چه باید کرد؟

در این مورد، تعریف شرایطی که در یکی از پروژه ها برای خود من پیش آمد خالی از لطف نمی باشد.
پروژه ی آماده سازی ساخت یک شهرک، که عملیّات خاکی خیلی زیادی هم داشت. قبل از در گیر شدن من با پروژه مقدار زیادی کار انجام شده بود و در قسمتی از خاکبرداری ها به معدن شن ماسه خوبی رسیده بودند. و خوشبختانه آن شن و ماسه را در محلی انبار یا باصطلاح دپو کرده بودند. ما هم که به قشرهای بالای خاکریزی ها رسیده بودیم، برای خاکریزی ها قرار شد از آن دپو استفاده کنیم. ولی دوستانی که قبل از من هم در آن پروژه فعّال بودندنظرشان این بود که این مصالح در کمپاکشن خوب جواب نمی دهد. من مصالح دپو را بررسی کرده و متوجّه شدم که مصالح خوبی است و دانه بندی مناسبی دارد منتهی تعدادی دانه های درشت تر نیز دارد که میبایست جدا گردد. پرسیدم دفعات قبل که از این مصالح استفاده می کردید این سنگ ها را چه طور جدا می کردید، گفتند که در موقع پخش چند نفر کارگر جلو گریدر می گذاشتیم و آنها سنگ های درشت را جمع میکرده و به خارج مسیر منتقل می کردند. در این صورت طبیعی است که کمپکشن درست جواب ندهد زیرا کلیّه سنگ های درشت دانه جمع آوری نمی شده و در نتیجه موقع کوبیدن مانع رسیدن ضربات غلطک به همه مصالح می شده است. در نتیجه تصمیم گرفتیم که مصالح را سرند کرده و دانه های درشت خارج از استاندارد را جدا نمائیم و برای این کار به سرند نیاز داشتیم و با توجّه به این که سرند مورد نیاز ما موجود نبود لذا اقدام به ساخت سرند مورد نیاز خود کرده و با طراحی و ساخت آن سرند، مصالح را سرند نموده  و مصرف کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم. نوع سرند ساخته شده و طرز استفاده از آن به ترتیب زیر بوده است.

با توجّه به این که ما می بایست سنگ های درشت تر از پنج سانتیمتر را جدا می کردیم لذا یکعدد سرند با چشمه های هفت سانتیمتر در هفت سانتیمتر را  به شکل زیر ساخته و آماده نمودیم و از آنجائیکه حجم زیادی مصالح می بایست سرند می گردید لذا می بایست توسط لودر سرند می شد. در نتیجه  اندازه سرند می بایست متناسب با لودرهای موجود در کارگاه ساخته می شد که ما باتوجّه به این مطلب سرندرا به ابعاد ۴/۵ متر در ۳/۵ متر به شرح زیر ساختیم. و طرز استفاده از آن بدین قرار بود که سرند را بطور مایل با زاویه تقریباً چهل درجه قرار می دادیم و در پشت سرند گودالی باشیبی که لودر بتواند مصالح سرند شده را از پشت آن تخلیه نماید احداث کرده وکارمان را انجام دادیم. شکل سرند ونوع قرار گرفتن آن مانند کروکی زیر می باشد. ضمناً برای تکیه گاه تیر های نگه دارنده سرند هم پس از مطالعه زیاد از دانش یک فرد با تجربه استفاده کرده و به فرمی که نشان داده می شود اجرا کردیم. یعنی یک قطعه پروفیل قوطی چهار گوش به طول ۱۵ سانتیمتر را که یکطرف آن را باصفحه فلّزی گرفتیم و بعداً به صورت زاویه دار به دو سر سرند جوش دایم و تیرهای نگه دارنده سرند را داخل آن قرار دادیم و چون ابعاد قوطی بیشتر از پایه های نگه دارنده بود لذا می توانستیم سرند را با زاویه دلخواه نصب نمائیم.

دانه بندی

راه سازی و شهرسازی :دانه بندی مصالح ۱
راه سازی و مشکلاتی که در آن پیش می آید.
Facebooktwitterlinkedinmail

  3 comments for “راه سازی و دانه بندی مصالح پر کننده و ساخت سرند معمولی- ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *