طراحی ساختمان و مطالبی چند در باره آن بخش۱

با اینکه شخصاً معتقدم طراحی ساختمان خواه از نظر معماری و یا سازه نیاز به تخصّص داشته و ورود در آن ها و اظهار نظر در مورد آن به عهده متخصّصین مربوطه می باشد، بعضا در جامعه خودمان به این موضوع بر می خورم که فکر می کنیم میبایستی از همه کارها سر در بیاوریم و در مورد آنها اظهار نظر بنماییم. این موضوع طرز تلّقی و خواست جامعه ما می باشد.

به طور مثال یک روز در یک سفر درون شهری ماشین من خراب شد، من طبق معمول بدون این که دستی به ماشین بزنم دنبال مکانیک فرستادم، آقای مسنّی که همراه من بود به حالت اعتراض به من گفتند که تو چطور مهندسی هستی که بجای اینکه خودت ماشینت را درست بکنی دنبال مکانیک فرستادی! چطور نمیدانی ماشینت چه ایرادی پیدا کرده است. من به ایشان جواب دادم حدس می زنم موتور سوزانده باشد، ولی تشخیص قطعی و تعمیر و اصلاح آن به عهده مکانیک است نه من. من تخصّصم در راه و ساختمان است نه در مکانیک ماشین، ولی پذیرش این مطلب برای ایشان خیلی ساده نبود. منظورم از تعریف این ماجرا انتظار جامعه است که فکر میکنیم همه باید همه کاری را بلد باشند. در صورتیکه اصولاً همه چیز را همگان می دانند.

در مورد ساختمان هم من هیچ وقت وارد طرّاحی ساختمان نمی شدم،  البته به نظرم کار چندان مشکی نمی آمد، چون در مطالعه نقشه ها ایراد های طرّاحی را به طور طبیعی خوب تشخیص می دادم و برای رفع اشکالات هم نظرات قابل قبولی می دادم. در حقیقت فکر می کردم طرّاحی آن قدر ها هم کار سختی نیست. تا اینکه اخیراً برای آموزش گام به گام متره برآورد، ساختمان کوچک و ساده ای را طرّاحی کردم و خیلی هم تأکید داشتم که این نقشه صرفاً برای تمرین متره بوده و به هیچ وجه از نظر معماری و سازه توجیه طراحی ندارد. ولی هرچه در متره کردن این ساختمان کوچک و ساده پیش می رفتم متوجّه می شدم که چه اشتباهاتی در طرح آن مرتکب می شوم، هر چه تلاش کردم با توجه به قرار اولیه صرفاً روی متره تمرکز کنم و از نکات و مسایل طراّحی به سادگی بگذرم، می دیدم که نمی شود، و بایستی حداقل بعضی از موارد طراحی را مراعات کنم. لذا به مواردی از طراّحی ساختمان برخوردم که متوجّه شدم طرّاحی ساختمان آن قدر ها هم که فکر می کردم ساده نیست. حتی از بعضی منظرها خیلی هم مشکل است. چون برای طراحی حتی یک ساختمان ساد مسکونی هم بایستی پارامتر های زیادی در نظر گرفته شود و جمع کردن همه این موارد در کنار هم، تخصص و هنر خاصّی می طلبد.

مواردی که شخصاً در طراحی ذهن را درگیر کرد و به نظرم رسید بایستی مدّ نظر باشد به ترتیب زیر است. مسلّماً این موارد قسمتی از مسایل طرّاحی است و اصلاح و تکمیل آن به عهده اساتید این رشته  می باشد.

  1.  استفاده مطلوب و بهینه از فضا. به طوریکه هیچ فضایی بلا استفاده باقی نماند.
  2. نوع چیدمان فضاها از قبیل اطاق ها، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی به صورتیکه دسترسی به آنها آسان بوده و استفاده از آن ها راحت باشد.
  3. تامین نور طبیعی کافی برای کلیّه فضاها .
  4. مراعات موارد بهداشتی آشپزخانه و سرویس های بهداشتی بخصوص داشتن نور گیر و بازشو جهت تهویه هوا به صورت طبیعی.
  5. در نظر گرفتن زیبایی در پلان، و نمای خارجی آن.
  6. هماهنگی در قسمت های داخلی ساختمان و هماهنگی ساختمان با ساختمانها و فضای مجاورش. از نظر فرم و مصالح انتخابی نما، ارتفاع ساختمان و غیره. ادامه دارد

 

 

آموزش گام به گام متره برآورد گام 33، کار های فولادی ( فلزّی ).2
طرّاحی ساختمان و مطالبی چند در باره آن.بخش2
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “طراحی ساختمان و مطالبی چند در باره آن بخش۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *