تقسیم صحیح کار ها و شرح وظایف

در اداره کردن کارگاه همیشه بایستی روند کار کنترل شده و اگر سکته ها و کند روی هایی مشاهده می شود ریشه یابی کرده و آن ها را اصلاح نمود. و در صورت نیاز، نیروهایی را اضافه و یا کم و یا جابجا کرد و به چارت تعریف شده اولی تعصب نشان نداد. فرضاً اگر نقشه برداری در یک پروژه راه سازی جزو وظایف دفتر فنی تعریف شده و دفتر فنی از عهدۀ آن بر نمی آید آن را از دفتر فنی جدا کرده و استقلال به خود نقشه برداری داده شود تا بتوانند کار خود را درست انجام دهند و یا قسمتهای دیگر از قبیل امور اداری و دفتری و یا امور مالی، صندوق و غیره.

تعیین تکلیف و مشخص کردن وظایف زیر مجموعه به طوری که هر کس بداند چه کارهایی را دقیقا بایستی انجام دهد خیلی مهم می باشد و اصولا بایستی شرح وظایف هر شخص به خصوص سرپرست ها و مسئولین دقیقا روشن شده و مکتوب گردد و طبق آن نوشته مسئولیت ها اجرا گردیده و تحت کنترل باشد.

اصولاً بلاتکلیقی و یا خود تنظیمی کار درستی نمی باشد و چون این حالت هیچ وقت تعریف نمی شود در نتیجه سردرگمی در کارها ایجاد می شود و در مدیریت های ضعیف این اتفاق زیاد می افتد و انتظار داشتن این که هر کس خودش می داند چه وظیفه ای دارد صحیح نمی باشد و وظایف بایستی تعریف شده باشد. در غیر این صورت وظایف نا محدود گردیده و در اداره امور تداخل به وجود می آید و هیچ کوتاهی از هیچکس نیز قابل مؤاخذه نمی باشد. و همینطور مداخله در وظایف دیگران نیز همینطور می باشد.

همینطور که مطرح شد شرح وظایف بایستی نوشته شده و ابلاغ شود و در صورتیکه بنا به دلایلی تغییری در این وظایف حاصل گردید. تغییرات به شخص موظّف رسماً ابلاغ شود تا آن فرد وظایف خود را به طور کامل بشناسد و حالت سردرگمی یا نگرانی نداشته باشد.

حراست-حفاظت و امنیت و اطلاعات پروژه
مدیریت و کنترل در پروژه های عمرانی
Facebooktwitterlinkedinmail

  2 comments for “تقسیم صحیح کار ها و شرح وظایف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *