خاطره: تنظیم اسناد اسناد مناقصه بخش اوّل

سال ها قبل، از شرکتی، کاری به من پیشنهاد شد. مناقصه ای بود که می خواستند محاسبات و تنظیم آن را من انجام دهم. با توجّه به این که زمان کار محدود بود، من بعد از اینکه فهمیدم آن شرکت از چه طریقی با من آشنا شده، مبلغی را تعیین نموده و به اطلّاع آن ها رساندم و گفتم این کار را انجام می دهم ولی هیچ تضمینی برای برنده شدن شما در مناقصه نخواهم کرد. آنها هم پذیرفتند. به هر حال قرار گذاشته شد و آنها دراسرع وقت اسناد را به من رساندند. من نیز بلافاصله با بسیج کردن اکیب خود شروع به محاسبه و تنظیم اسناد نمودم.

پروژه، ساخت تعدادی آپارتمان بتن آرمه چهار طبقه بود. شامل بخش ابنیه ساختمان ها و تأسیسات برقی و مکانیکی و محوطّه سازی، توأم با تمام کارهای محوطّه از قبیل لوله کشی آب، فاضلاب، برق، روشنائی محوطّه، گاز، تلفن، آلارم و غیره.

پروژه بر اساس فهرست بها  برآورد شده بود و مقدار حجمی و ریالی آیتم ها بر اساس فهرست بها تنظیم شده بود. ما می بایست قیمت تمام شده را بر اساس قیمت های روز در می آوردیم و برای حدوداً شصت درصد آیتم ها نیز آنالیز تهیّه می کردیم. با توجّه به اینکه وقت محدود بود برای این مرحله سه تیم به ترتیب ابنیه، تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی تشکیل دادیم، تا قیمت ها را محاسبه نمایند. یعنی قیمت های روز مصالح و دستمزد ها، کرایه ماشین آلات و غیره را شناسایی کرده و بر اساس آن ها قیمت کلّ تمام شده را محاسبه نمایند.

کار دوّم تهیّه روش اجرا و تنظیم چارت کارگاهی و تنظیم جدول توزیع نیروی انسانی  و ماشین آلات در طول زمان پروژه بود. یعنی مشخّص کردن تعداد نفرات و ماشین آلات در هر روز از زمان اجرای پروژه به این معنا که مشخّص شود که مثلاً در صد و بیست و پنجمین روز پروژه چند نفر بنّا، چند نفر کارگر و چند نفر نیروهای دیگر نیاز خواهد بود. و چنین جدولی برای ماشین آلات نیز می بایست تنظیم می گردید.

توأم با تهیّه روش اجرا، برنامه زمانبندی وکنترل پروژه نیز می بایست تنظیم می گردید. با توجّه به اینکه نوشتن روش اجرا مستلزم داشتن تجربه کافی و آشنائی به اصول اجرا می باشد لذا یکی ازهمکاران متخصص نیز مسوول این امر شد و با همکاری هم روش اجرا را تهیه کردیم.

در ضمن هزینه بالاسری هم می بایست محاسبه می گردید. که این مورد هم توأم با تهیّه روش اجرا، چارت کارگاه و برنامه زمان بندی و گرفتن اطلّاعات لازم از شرکت محاسبه می گردید.

نقشه تجهیز کارگاه و چیدمان ساختمان های مورد نیاز تجهیز کارگاه نیز می بایست تهیّه می شد. محلی برای کارگاه های بلوک زنی و ساخت تیرچه بلوک که با توجّه به دوردست بودن پروژه می بایست درکارگاه تولید می شدند نیز باید در نظر گرفته میشد.

هم زمان با تهیّه موارد فوق الذّکر مدارک و مشخصّات نیروهای کلیدی پروژه و مشخصّات ماشین آلات و مدارک آن ها و رزومه شرکت نیز توسّط مدیریّت شرکت در اختیار ما قرار گرفت.

خوشبختانه با توجّه به ابهاماتی که در اسناد مناقصه وجود داشته و مورد سئوال شرکت کنندگان واقع شده بود زمان مناقصه چند روزی تمدید شد و ما که تقریباً به صورت شبانه روزی فعالیّت می کردیم به راحتی توانستیم اسناد مناقصه را تکمیل نمائیم.  ادامه دارد

 

خاطره: قدرت عمل کرد مغز انسان
خاطره: تنظیم اسناد مناقصه بخش پایانی
Facebooktwitterlinkedinmail

  1 comment for “خاطره: تنظیم اسناد اسناد مناقصه بخش اوّل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *