دفتر فنّی در دفتر مرکزی پیمانکاران عمران

دفتر فنّی در دفتر مرکزی پیمانکاران پروژه های عمرانی با دفتر فنّی کارگاه متفاوت می باشد. دفتر فنّی کارگاه اکثراً با یک پروژه سرو کار دارد. به طوریکه شرح وظایف آن مطابق با مقاله مورّخ ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۴ می باشد. ولی دفتر فنّی در دفتر مرکزی با پروژه های متعدّد باشرایط متفاوت سر و کار دارد؛

از قبیل پروژه هایی با نرخ فهرست بهایی و سیستم متره برآورد، یا با نرخ متر مربّع زیر بنایی، یا با نرخ لام سام، و یا به صورت طرح واجرا ( ای پی سی)، یا قرارداد های بین المللی و یا به فرم های دیگر. لذا بایستی آمادگی کامل برای برخورد با همه موارد فوق را داشته باشد. و قسمت های مختلف با تخصّص های لازم را در دفتر فنّی دفتر مرکزی تعریف و ایجاد نمایند. از قبیل:

  • – واحد شرکت در مناقصات : با توجّه به اینکه این قسمت بایستی مصالح و قیمت های روز آنها را کاملاً بشناسند و به نیاز های شرکت در مناقصه به طور کامل آشنا باشند لذا بایستی افراد متخصّص این موارد را در اختیار داشته باشند.
  • – واحد متره برآورد : برای محاسبه  مقادیر فیزیکی و ریالی پروژه های پیشنهادی و کنترل آنها.
  • – واحد نقشه کشی : برای تهیّه نقشه های مورد نیاز.
  • – واحد طرّاحی معماری ساختمان ( ارشیتکتور ): برای پروژه های با روش طرح و اجرا. ( ای پی سی )
  • – واحد طرّاحی ومحاسبات سازه ( استراکچر ) : برای پروژه های باروش طرح و اجرا . ( ای پی سی )
  • – واحد شرکت در مناقصات برون مرزی (برای شرکت هایی که دارای ارتباطات بین المللی بوده و پروژه های برون مرزی اجرا می کنند.)
  • – واحد بایگانی : جهت بایگانی منظّم پرونده پروژه ها(مستندات، نقشه ها، پیمانکاران دست دوم، قراردادها و …)، اصل فایل ها و فایل های بک آپ (پشتیبان) پروژه های موجود در کامپیوتر ها.
  • – واحد نقشه برداری: جهت انجام نقشه برداری های پیش آمده و کنترل کار های نقشه برداری پروژه ها.
  • – واحد کنترل و راهنمایی: پروژه هایی که در دست اجرا می باشند، نیازمند کنترل دفتر مرکزی می باشند. اصولاً بایستی پیشرفت همه پروژه ها در کنترل دفتر مرکزی باشد، و کوچکترین کوتاهی یا اشتباهات پیش آمده که درپروژه ها پیش می آید، دفتر فنّی مرکزی از آنها آگاهی پیدا کرده و تذکّرات وراهنمایی های لازم را سریعاً انجام دهند. همینطور گزارش های روزانه و هفتگی و ماهانه را مرتب دریافت کرده و پس از بررسی، نتیجه را به مدیریّت شرکت گزارش دهند. و به تهیّه منظّم صورت وضعیّت ماهانه توجّه کامل نموده و به طور منظّم آن ها را پیگیری نمایند.

توضیح اینکه در خیلی از شرکت های بزرگ دفتر فنّی فوق الذّکر را به عنوان معاونت فنّی تعریف کرده و دفتر فنّی را زیر مجموعه معاونت فنّی قرار می دهند. در ضمن یاد آوری مینماید که این موارد به عنوان یک نمونه مطرح می شود و طبیعی است که هر شرکت به مقتضای نیاز های خود این مطالب را تعریف می نماید.

مدیریّت دفتر فنّی - بخش سوم
دفتر فنّی: ضرورت دفتر فنّی در مراکز شرکت های عمرانی
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *