هزینه های بالاسری.۶ قسمت ۱ . آموزش گام به گام متره برآورد، گام ۶۰،

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

هزینه های بالاسری ( هزینه های مدیریّتی ) بخش ۶ قسمت ۱؛

در گامهای گذشته در رابطه با هزینه های بالاسری بحث گردید، و درباره اهمیّت و آشنائی با آن و همینطور طرز محاسبه آن در صورت وضعیّت ها مطالبی مطرح شد، ولی با توجّه به اهمیّت مطلب لازم است که به هزینه های بالاسری ( یعنی هزینه های مددیریّتی پروژه )  بیشتر توجّه کرده و در مورد ارزش و آگاهی به آن بیشتر بحث شود.

با توجّه به اینکه هزینه های بالاسری قسمت اعظم هزینه هر پروژه ای را در بر می گیرد و اصولاً اصل و اساس هر پروژه می باشد، لذا بایستی بیشتر شناخته شده و درباره آن تعامل بیشتری صورت پذیرد.

در اذهان طوری جا افتاده است، که انگار  هزینه های بالاسری را پیمانکار بایستی از کیسه خود پرداخت نماید و مربوط به پیمانکار می باشد، و اصولاً اکثر کارفرما ها نسبت به این مطلب بی تفاوت بودند که هنوز هم این طرز تلقّی در خیلی موارد حاکم می باشد، و کارفرمایان و پیمانکاران هیچ توجّهی به این مطلب نمی کنند؛ که هزینه های بالاسری ( یعنی هزینه های مدیریتی ) از قبیل حقوق پرسنل مدیریّت پروژه  از قبیل حقوق مدیر پروژه، رئیس کارگاه، پرسنل دفتر فنّی، امور مالی، کارپردازی، انبار داری و غیره، و همینطور سایر هزینه های انجام شده در پروژه به عهده کارفرما بوده و کارفرما آنها را در قالب هزینه های بالاسری پرداخت می نماید؛ یعنی اینکه کلّ خدمه های پروژه عملاً برای کارفرما کار می کنند نه پیماکار، چون پیمانکار خودش هم برای کارفرما کار می کند.

نمونه عدم توجّه به این موضوع را می توان آنجا دید که اکثر مهندسین ناظر و عوامل کارفرما در کارگاه و دفتر پیمانکار چیزی نمی خورند، و حتّی از خوردن چای هم امتناع می کنند، وقتی علت این امتناع شان را سؤال کنید معتقد هستند که با خوردن چای در دفتر پیمانکار نمک گیر و مدیون پیمانکار می گردند. ولی متأسفانه توجّه ندارند که هر نوع پذیرائی که از طرف پیمانکار انجام می شود، جزو وظایف پیمانکار است و پیمانکار پول آنرا در قالب هزینه های بالاسری و تجهیز کارگاه از کار فرما دریافت می نماید.

در این زمینه خاطره ای به ذهنم آمد که تعریف آن خالی از لطف نیست؛ در پروژه نسبتاً بزرگی که من هم به نوعی در اجرای آن  سهیم بودم، یک روز مدیر پروژه کارفرما به کارگاه آمده بود، و بنا به دلایلی مدیران پیمانکار می خواستند که ایشانرا برای نهار در کارگاه نگه دارند، ولی آقای مدیر پروژه به شدّت امتناع می کرد، از آنجائیکه من سنّم زیاد بود و به نوعی مورد احترام مدیر پروژه کارفرما بودم از ایشان سؤال کردم چرا از ماندن برای نهار امتناع می فرمائید؟ جواب ایشان برای من خیلی جالب بود؛ گفتند نمی خواهم نمک گیر پیمانکار بشوم، با تعجّب از ایشان پرسیدم کدام نمک گیری؟…..
مگر غیر از این است که پیمانکار این نهار را با هزینه خود شما تهیّه میکند. اصلاً شما می بایست هر از گاهی به صورت سرزده برای صرف نهار به کارگاه تشریف بیاورید و ببینید پیمانکار این پولی را که از طریق هزینه های بالاسری و تجهیز کارگاه برای پذیرائی و تغذیه از شما می گیرد، چه نوعی هزینه می کند، و چه نوع غذائی به پرسنل می دهد. همینطور بایستی عوامل شما به نوع هزینه کردن هزینه های بالاسری پروژه نظارت دقیق داشته باشند. با این توضیح من، آن روز مدیر محترم برای صرف نهار در کارگاه ماندند و بر حسب تصادف نهار آن روز کارگاه هم یک غذای خوب و خوشمزه ای بود. در نتیجه خود پیمانکار هم به هدف خود رسید.
( دنباله دارد) 

طرز تهیّه متره قرارداد های زیر بنائی. آموزش گام به گام متره برآورد، گام 59.
هزینه بالاسری، بخش 6، قسمت 2. آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 61.
Facebooktwitterlinkedinmail

  5 comments for “هزینه های بالاسری.۶ قسمت ۱ . آموزش گام به گام متره برآورد، گام ۶۰،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *