برنامه زمان بندی تدارکات ۱، در کنترل پروژه، آموزش گام به گام متره بر آورد، گام ۸۸٫

با نام و یاد خدا و برای خدا.

پندار نیک + گفتار نیک + کردار نیک = زندگی نیک.

برنامه زمان بندی تدارکات، قسمت اوّل در کنترل پروژه؛

برای اجرای هر پروؤه در یک زمان خاص، برنامه ریزی دقیق و اجرائی، مورد نیاز می باشد. که در مرحله اوّل برنامه زمان بندی عملیّات و تعیین آن هست؛

برای اجرای به موقع عملیّات نیاز به داشتن برنامه، برای تدارک نیازمندی های آن عملیّات می باشد. در نتیجه بایستی برای تدارک و تهیّه نیاز مندی ها برنامه دقیق و اجرائی زمان بندی تدارکات تنطیم گردد. که اهمیّت این برنامه کمتر از برنامه خود عملیّات نمی باشد.

برای این مطلب؛ زمان، حجم عملیّات، هزینه عملیّات و در صد آنها، مطرح می باشد، که در گامهای گذشته مطرح گردید.

با توجّه به وضع موجود جامعه ما؛ و عدم ثبات قیمت ها و عدم امکان پیش بینی موجود بودن بعضی از اقلام در بازار، بایستی با درایت کامل این تدارکات، به موقع خود انجام پذیرد، تا بتوان پروژه را در زمان تعیین شده به انجام رسانید.

برنامه زمان بندی تدارکات:

برای برنامه زمانبندی پروژه، نیاز مندی های اجرای پروژه را می توان در سه مورد تعریف کرد؛

۱ – برنامه زمان بندی تدارکات پروژه برای نیروی اجرائی از قبیل؛ نیروی انسانی و نیروی مکانیکی.

۲ – برنامه زمانبندی تدارکات پروژه برای؛ لوازم و دستگاه های مورد نیاز.

۳ – برنامه زمان بندی تدارکات پروژه برای؛ مصالح مورد نیاز.

۱ – نیروی انسانی خود به دو قسمت تقسیم می گردد؛

الف – نیروی مدیریتّی پروژه؛ از قبیل مدیر پروژه، رئیس کارگاه، مسئول فنی، عوامل دفتر فنّی، عوامل اداری و مالی پروژه، عوامل پشتیبانی و تدارکات پروژه و انبار داری و نگهبانی. که این عوامل در ابتدای پروژه تعیین می گردند، که هزینه حقوق و مزایای این عوامل جزو هزینه بالاسری پروژه محسوب می شود.

ب – نیروی اجرائی عملیّات؛ از قبیل کارگر، بنّا ( آجر کار، سیمانکار، کاشیکار، سفید کار)، قالب بند، آهنگر، آرماتور بند، نقّاش، سیمکش، لوله کش و غیره، که این نیروها به نسبت هر فعالیّت و تاریخ اجرای آنها به کار گرفته می شوند، که بایستی بر اساس زمان بندی تدارکات پروژه فراهم گردند.

ج _ لوازم مورد نیاز پروژه؛ از قبیل بیل و کلنگ، چرخ دستی، زنبیل، سرند در اندازه های مختلف، بشگه خالی، شلنگ، شلنگ تراز ، تراز، ریسمانکار، شمشه تراز، متر، شاغول، سطل، نردبان، میز کار آرماتور بندی، دوربین نقشه برداری و غیره.

نیروی مکانیکی؛ از قبیل بتونیر، ویبراتور، کمپاکتور یا تخماق دستی، تریموس برای آب کردن قیر و غیره.

لوازم مربوط به تأسیسات مکانیکی و برقی.

این لوازم نیز بایستی در اوّل پروژه تهیّه گردیده و در انبار نگهداری شوند، تا در زمان مورد نیاز از آنها استفاده شود. و یا اینکه چند روز قبل از زمان مورد نیاز تهیّه گردد. و برای هر پروژه هم بایستی در حد مورد نیاز آن پروژه تهیّه شود.

د – مصالح مورد نیاز پروژه از قبیل؛ گچ، سیمان، سنگ لاشه، شن و ماسه، آجر، آجر نما، خاک رس، قیر، گونی، کاشی برای دیوار، سرامیک برای کف، سنگ پلاک دوتیشه برای نما، سنگ پلاک کف پنجره، سنگ پلاک ازاره، سنگ پلاک پلّه ها، پوکه معدنی برای پشت بام، سنگ قلوه برای بلوکاژ کف، میل گرد به نمرات مورد نیاز، تیر آهن و نبشی وسپری به نمرات مورد نیاز، چهار چوب درهای چوبی، در های چوبی و پنجره ها، ( در صورتیکه در و پنجره در کارگاه ساخته شود، پروفیل های مورد نیاز آنها محاسبه شده و خریداری گردد، و در صورت ساخته شدن در خارج کارگاه به موقع سفارش داده شود. )، شیشه، رنگ، روغن الیف، مل، تینر وسایر مواد مورد نیاز نقّاشی، وغیره

مصالح مربوط به تأسیسات مکانیکی و بهداشتی از قبیل؛ لوله و اتصّالات و لوازم بهداشتی مانند؛ کاسه دستشوئی، کاسه توالت، سینک ظرفشوئی، شیر آلات و کابینت آشپزخانه و غیره.

مصالح مورد نیاز تأسیسات برقی از قبیل؛ لوله برق و سیم در نمرات موردنیاز، جعبه تقسیم، قوطی کلید و تابلوی برق و سایر لوازم مورد نیاز تأسیسات برقی.

این موارد که مطرح شد، برای یک پروژه معمولی و ساده می باشد، برای پروژه های بزرگتر و گسترده ممکن است نیاز های بیشتری باشد، که بایستی مشخّص شده، و تهیّه گردد.

با توجّه به اینکه نمی خواهیم مقالات خیلی طولانی و خسته کننده باشد، لذا نوع برنامه ریزی برای تدارکات در گام بعدی مطرح می شود.

محاسبه در صد فعالیّت ها در کنترل پروژه، آموزش گام به گام متره بر آورد، گام 87.
برنامه زمان بندی تدارکات قسمت 2، در کنترل پروژه، آموزش گام به گام متره و بر آورد، گام 89.
Facebooktwitterlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *